Kolmas koulupsykologi Naantaliin

Kolmas koulupsykolgi Naantaliin

Me Naantalin kaupungin koulujen vanhempainyhdistykset ja useat vanhemmat yksittäin haluamme ilmaista huolemme Naantalin oppilashuollon tilanteesta ja vaadimme Naantalin päättäjiltä toimia tilanteen parantamiseksi. Tämä adressi on avoin kaikille, jotka haluavat tukea tätä hanketta.

Naantalissa toimii tällä hetkellä kaksi koulupsykologia, joiden työmäärä on jo nyt valtava. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ja Suomen Psykologiliiton mukaan suositeltava määrä oppilaita koulupsykologia kohti on 400-600 oppilasta, Naantalissa molempien koulupsykologien vastuulla on yli tuhat oppilasta.Naantalissa on kuitenkin jo usean vuoden ajan jätetty huomioimatta tämä epäkohta eikä kolmannen koulupsykologin virkaa ole perustettu, vaikka tarve on suuri.

Uudessa, 1.8.2014 voimaan tulevassa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa painotetaan ennaltaehkäisevän toiminnan tärkeyttä. Tavoitteena on ”siirtää toiminnan painopistettä nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta ennaltaehkäisevään suuntaan. Laissa korostetaan myös nopean toiminnan tärkeyttä: “Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen kun opiskelija on tätä pyytänyt. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä.” Laki astuu voimaan syksyllä ja se on kuntia velvoittava, ei ainoastaan suositus. Tämä laki ei tule toteutumaan Naantalissa, mikäli ennaltaehkäisevään toimintaan ei panosteta enemmän.

Naantalin yläkouluissa ja lukiossa vuonna 2013 tehtyjen Terveyskyselyjen tulosten perusteella oppilaat kokevat koulupsykologin, kouluterveydenhoitajan ja koululääkärin vastaanotolle pääsyn vaikeaksi. Jonot ovat pitkät, joskus jopa puoli vuotta, mikä on aivan liian pitkä odotusaika lapselle tai nuorelle.

Pyrimme saamaan asialle paljon sen tarvitsemaa ja ansaitsemaa huomiota ja julkisuutta jo nyt. Syksyllä tämä adressi nimikirjoituksineen sekä avoin kirje Naantalin päättäjille tullaan luovuttamaan kaupungin edustajille. Kiitos osallistumisestasi!

Marjaana Laaksonen    Ota yhteyttä adressin tekijään