Korjaus taksiuudistuksen aiheuttamiin ongelmiin tehtävä nopeasti

Hyvä liikenneministeri Anne Berner!

Me allekirjoittaneet olemme tyytymättömiä 1.7.2018 voimaan astuneeseen taksilain uudistukseen, joka on ollut monelle enemmän TAKSIHEIKENNYS kuin uudistus.

Vaikutukset KELA- ja VPL-kuljetuksiin:

KELA ja monet VPL-kuljetuksia järjestävät kunnat ovat tulkineet tätä 1,7,2018 voimaantullutta taksihintojen vapautumista siten, että hankintalaki velvoittaisi jatkossa kilpailuttamaan kaikki kuljetukset.

Kilpailutusten seurauksena vain voittaneet tilaus-/matkojen yhdistelykeskukset ovat saaneet hoitaa alueillaan taksivälitystä.

Lisäksi monet kilpailutuksen voittaneet tilauskeskukset toimivat todella härskisti kuljettajia kohtaan vaatimalla heitä suostumaan kohtuuttomiin sopimusehtoihin, mm, KELA-kyytien osalta. Mikäli autoilija haluaa toimia KELA-kuljettajana, muita kyytejä ei saa ajaa,

Vaatimus kalliiiden uusien vain KELA-ajoissa käytettävien mittareiden leasing-maksuista sekä todella suuret keskusten perimät provisiot ovat johtaneet siihen, että kuljettajat käytännössä maksavat siitä, että saavat ajaa KELA-kyytejä.

Aivan kuin tämä ei vielä saisi kuljettajien pillejä pussiin, heltä perittävät tuhansien eurojen seuraamusmaksut ovat olleet monelle syy jättää KELA-sopimus allekirjoittamatta. Tästä taas seuraa se, ettei monessakaan maakunnassa ole tällä hetkellä lainkaan KELA-autoja saatavillla vaan taksi saattaa tulla jopa satojen kilometrien päästä ajamaan "mökin mummoa" 5 kilometriä terveyskeskukseen, ja koska odottamaan ei saa jäädä, toinen kuski ajaa seuraavat 100 kilometriä tyhjänä paluukyytiä ajamaan. Tästä järjettömyydestä seuraa vielä enemmän KELA-kyytilopettamisia, joista mediassa esillä olleet ongelmat johtuvat.

Matkojen yhdistelykeskuksissa VPL-kuljetuksissa on myöskin ollut niin pahoja ongelmia, että monen on ollut käytännössä pakko jättää heille myönnetyt matkat kokonaan käyttämättä:

Ensinnäkin MYK-keskukseen jonottaminen kestää pahimmillaan toista tuntia, ja kun vihdoinkin keskus vastaa, asiakkaalle on kerrottu vain, että "Emme valitettavasti saa autoa haluamaasi aikaan..."

Tämä ongelma on hyvín pitkälle aiheutunut siitä, että taksareilta on poistettu päivystysvelvollisuus.

Toimimattomat VPL-taksipalvelut taasen pahentavat yksinäisyyttä, koska monellekaan ei jää enää muuta vaihtoehtoa kuin jäädä kotiin, koska taksin saaminen on tehty käytännösssä mahdottomaksi,

Näihin taksin saatavuusongelmiin on myöskin adressin tekijä törmännyt. Aiemmin, jos kolmepyöräiseeni tuli joku korjaamolla käyntiä vaativa vika, saatoin soittaa lähimmälle invataksille, joka haki minut ja fillarin tien päältä korjaamolle, Päivystysvelvollisuuden poistumisen myötä varsinkaan sivukylillä vikojen ilmetessä taksia ei välttämättä enää saa, minkä vuoksi on pakko turvautua hieman järeämpään kalustoon - HINAUSAUTOON.

Ratkaisuehdotus:

-Yhteiskunnan maksamille KELA- ja VPL-kuljetuksille määrätään asetuksella enimmäishinnat, ja näin vältytään järjettömiltä kilpailuksilta ja niitä seuraavilta kuljettajia koskevilta riistosopimusehdoilta.
-palautetaan päivystysvelvoite takaamaan se, että myös pienemmissä kylissä olisi jatkossakin esteettömiä takseja saatavilla sen sijaan, että kaikki kuskit olisivat kaupungeissa napsimassa "rusinoita pullasta" mm. baarien sulkemisaikaan.

Toinen, mutta ei ehkä niin toivottava, ratkaisuehdotus olisi tietenkin se, että KELA- jia VPL-kyytiongelmien ilmetessä näitä kyytejä tarvitsevat saisivat lähettää muulta kuin keskuksista tilatuista kyydeistä aiheutuneet kulut suoraan LVM:n maksettavaksi.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Petri Virolainen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…