Kortelan koulun puolesta

Kortelan koulu tulee säilyttää

Tämä on vetoomus Kortelan alakoulun säilyttämisen puolesta Rauman kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnalle sekä muille päättäjille. Vaadimme, että Kortelan ja lähialueiden lapsilla säilyy mahdollisuus käydä tuttua ja turvallista lähikoulua.

Kannatamme Kortelan koulun säilyttämistä koska:

1. Turvallinen koulutie on osa turvallista lapsuutta. Kortelan koululle pääsee kiitettävässä määrin pyöräteitä pitkin. Suurimmalle osalle lapsista koulumatka on sopivan mittainen omatoimisesti kuljettavaksi. Jokapäiväinen hyötyliikunta on myös arvo. Alakoululaisten olisi ihanteellista saada käydä koulua lähellä kotiaan.
  2. Kortelan koulun sijainti meren, metsien ja peltojen läheisyydessä tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön mm. ympäristökasvatuksen ja luonnontieteiden aihepiirien käsittelyyn.
  3. Kodin, koulun ja kylän yhteistyö lasten kasvatuksessa on arvokasta ja kehittämisen arvoista. Oma kyläkoulu vahvistaa yhteisöllisyyttä kun vanhemmat oppivat tuntemaan lähikoulunsa alueella asuvia lapsia ja näiden vanhempia, toisin kuin jos oppilaat sijoitettaisiin oman asuinalueen ulkopuolisiin kouluihin.
  4. Kortelan koulussa ryhmäkoot ovat pieniä ja tilanahtaudesta ei kärsitä. Kouluun voitaisiin ottaa oppilaita laajemmaltakin alueelta ja silti oppilaat yksilöinä huomioiva opetus voitaisiin vielä taata. Myös esiopetuksen järjestämiseen omassa kyläkoulussa olisi tilaa.
  5. Kortelan koulurakennus on tiloiltaan toimiva, rakenteiltaan hyvässä kunnossa oleva koulu. Miksi rakentaa uutta, laajentaa tai tilata parakkeja kun on olemassa toimiva ja käyttökelpoinen koulurakennus.
  6. Koulun tilojen käyttöä tulisi kehittää ja monipuolistaa eikä ajaa alas toimivia tiloja. Vanhempainyhdistys sekä muut paikalliset toimijat ovat myös kiinnostuneita käyttämään koulun tiloja jatkossa enenevässä määrin. Kortelan koulua voisikin kehittää koko kylän monitoimitilan suuntaan.
  7. Eteläisen kaupunginosan kaavoitustyö on kesken ja Kortelan alueelta löytyy vielä tilaa useille tonteille. Alueelle muuttaa jo nyt uusia asukkaita olemassa oleviin taloihin. Toimivalla koululla on suuri merkitys kaupunginosan elinvoimaisuuden kannalta. Pyöräilymatkan päässä Rauman keskustasta sijaitseva maaseutumainen kylä kiinnostaa varmasti jatkossakin lapsiperheitä, jos kylällä on toimiva koulu. Monen tänne talonsa rakentaneen tai juuri alueelle muuttaneen perheen asumispaikan valintaan vaikuttaneista syistä yksi painavimmista on ollut toimiva lähikoulu.
  8. Kaupungin asuinalueiden monipuolisten kehittämismahdollisuuksien kannalta olisi erittäin tärkeää että toimiva koulu pysyy alueella. Kortelan koulun säilyttäminen on sijoittamista eteläisen kaupunginosan hyvinvointiin ja erityisesti sen lapsiin ja nuoriin.