Reilu oikeudenkäynti Outi Koskelle ja hänen pojilleen

Outi Koski ja hänen kaksi poikaansa ovat nyt odottaneet yli kaksi vuotta sitä huoltajuusoikeudenkäyntiä, jota varten pojat palautettiin Suomesta Yhdysvaltoihin joulukuussa 2005. Pojat ovat tänä aikana olleet isänsä tiukassa valvonnassa, heitä on estetty puhumasta Suomea, heidän yhteydenottojaan äidin kanssa on rajoitettu ankarasti. Pojat ovat nähneet äitiään kahden vuoden aikana valvotusti yleisellä paikalla 7 kertaa yhteensä n. 11 tuntia. He eivät ole saaneet tavata äitiään tai isoäitiään edes jouluna. He eivät ole myöskään saaneet tutustua uuteen sisareensa joka syntyi kesällä 2006.

Poikien isä on jatkuvasti viivyttänyt oikeudenkäyntiä, joka siis ei ole vielä edes päässyt alkamaan. Tämä on mahdollista mm. siksi että hänellä on huomattavat taloudelliset resurssit, kun taas Outi Koskella on Suomessa niskoillaan KKO:n määräämät hirvittävät oikeudenkäyntikustannukset, joita hän ei pysty maksamaan. Yhdysvalloissa oikeudenkäyminen on erittäin kallista, ja Outi Kosken mahdollisuudet maksaa asianajokuluja ovat erittäin rajoitetut.

Oikeusapulain perusteella erityisen painavista syistä Suomen valtio olisi voinut korvata Outi Kosken oikeudenkäyntikuluja Yhdysvalloissa. Hän on varaton, ja kyseessä on Suomen kansalaisten kiistanalaisesta palauttamisesta seurannut huoltajuusoikeudenkäynti ulkomailla. Palauttamista perusteltiin juuri tarpeella ratkaista poikien huoltajuus Yhdysvalloissa. Edes Suomen Korkeimman hallinto-oikeuden Koskelle myönteisen palautusratkaisun jälkeen oikeusministeriö ei ole katsonut olevan erityisiä syitä oikeusavun myöntämiseen. Suomen Ulkoministeriö ei ole myöskään antanut Outi Koskelle mitään tukea, toisin kuin USA:n ulkoministeriö joka aktiivisesti tuki poikien isää, John Rogersia.

Outi Koski on tuomittu 20.2.2007 Greenvillessä 30 vuorokaudeksi vankeuteen. Outi Koskea uhkaa lisäksi vankeustuomio USA:ssa siitä, että hän ei aikoinaan palauttanut poikia Yhdysvaltoihin. Kumpaakin syytettä on ajanut poikien isä. Outi Koski saattaa saada jopa viiden vuoden vankeustuomion, vaikka hänellä on alle yksivuotias lapsi. Sen sijaan huoltajuusoikeudenkäynti ei etene. Nyt on ilmeistä, että Outi Koskella ei ole tasapuolisia mahdollisuuksia oikeudenkäyntiin USA:ssa. Pojat ovat kuitenkin edelleen sitä mieltä, että he haluavat asua äitinsä ja uuden sisarensa ja tämän isän luona.

Aikoinaan poikien kiireellistä lähettämistä USA:han perusteltiin sillä, että poikien asia piti saada mahdollisimman pikaisesti käsitellyksi USA:ssa. Kun näin ei ole käynyt, Suomen valtion on annettava riittävät taloudelliset resurssit ja tuki, jotta oikeudenkäynti saadaan päätökseen ja molemmilla osapuolilla on yhtäläinen mahdollisuus oikeudenmukaisen ratkaisun toteutumiseen.

Me allekirjoittaneet vaadimme että Suomen valtion on kannettava vastuunsa tässä asiassa. Outi Kosken oikeudenkäyntikulut on korvattava täysimääräisesti. Ulkoministeriön on painostettava USA:n valtiota, niin että oikeudenkäynti toteutuisi mahdollisimman pikaisesti!

Helsingissä, 12.2.2007

Allekirjoittajat: