Kosmetologeille työehtosopimus

Vuosi toisen jälkeen törmätään samaan ongelmaan: Kosmetologien työehtosopimuksen puuttumiseen.

Vuonna 2007 adressi sai vain 124 nimeä. Tänä päivänä meitä on varmasti enemmän!

Kauneudenhoitoalalla työsuhteessa olevat kosmetologit ovat monesti vaikeassa tilanteessa, koska alalle ei ole laadittu virallista työehtosopimusta.Työ on monista ennakkokäsityksistä huolimatta niin fyysisesti kuin psyykkisestikin vaativaa. Työnantajat ovat monesti täällä Suomessa pieniä kauneushoitoloita. Tästä johtuen palkoista, ilta- ja viikonloppulisistä sekä lomakorvauksista tulee usein kiistoja, koska on hankalaa soveltaa muiden alojen työehtosopimuksia. Tärkeää olisi myös saada määritettyä kauneudenhoitoalalle minimi palkkaus sekä ammatillisen koulutuksen ja erikoistumisen merkitys palkkauksessa.

Alalla on yleistynyt myöskin provisiopalkkaus, jonka pelisäännöt ovat hyvin poikkeavia toisistaan. Tähän tarvitsemme vähimmäisansio- ja takuupalkka käytännön, turvaamaan perusansioitamme sekä oikeuksiamme.

Nyt onkin aika saada meille kauneudenhoitoalalla toimiville työntekijöille oma työehtosopimus ja näin saamme työntekijöille turvaa tulevaisuudelle ja pääsemme keskittymään tärkeimpään työhömme eli asiakkaidemme hyvinvointiin.

Tervetuloa keskittämään voimamme yhteen niin kollegat kuin muutkin tästä tärkeästä asiasta kiinnostuneet. Yhdessä saamme enemmän aikaan!