Kotihoidon työntekijöille lisää työautoja

Kirjoita adressi sen puolesta, että kotihoidon työntekijät saavat käyttöönsä enemmän työautoja. Tällä hetkellä työnantajat hyötyvät siitä, että hoitajat maksavat itse suurimmaksi osaksi kulut, jotka aiheutuvat työajosta. Harvemmin muu kuin yksityisyrittäjä joutuu käyttämään työssään omia autoja.

Kotihoidon työntekijät käyttävät ympäri Suomen omia autojaan työssään siirtyäkseen asiakkaalta toiselle. Korvaukseksi tästä he saavat ainoastaan työajosta aiheutuvat kilometrikorvaukset, mitkä ovat ainakin FSHKY:ssä kaikille samat (0,43€/km). Forssassa työautoja on käytössä 3kpl, ja työntekijöitä arkiaamuisin 18-22. Humppilassa vain 2 autoa, Ypäjällä 1 auto, Tammelassa 3 ja Jokioisilla 5 autoa. Jokioisten työntekijöille on suoraan kerrottu, että työautojen mennessä rikki uusia autoja ei ole tulossa.

Miksi työnantaja ei tarjoa riittävästi autoja käyttöön kotihoidon työntekijöille, kun asiakkaalta toiselle siirtyminen on työssä välttämättömyys ja perusedellytys?

Perustelut sille, miksi työautoja tulisi olla enemmän:
- Autolla päivittäin työajoa ajaessa renkaat ym. kuluvat osat täytyy vaihtaa useammin, minkä työntekijä joutuu maksamaan kokonaan omasta pussistaan
- Usein tiet huonossa kunnossa (monttuja, reikiä, auraamattomia teitä...)
- Auton huoltoväli tihenee, kun työajossa kilometrejä tulee päivittäin runsaasti (päivässä tulee helposti 120 - 200km, jopa enemmän). Kilometrejä tullessa tauluun pidemmällä tähtäimellä myös auton jälleenmyyntiarvo laskee. Tämän rahan hoitaja menettää myös omasta pussistaan
- Etenkin talvella kovilla pakkasilla jatkuva käynnistäminen ja sammuttaminen kuluttaa autoa
- Esimerkiksi auton renkaan mennessä puhki hoitajan oma auto hinataan työnantajan kustannuksella vain työpaikan pihalle, joudut itse maksamaan kulut työpaikan pihalta korjaamolle + tietenkin korjauksen
- Ajellessa kuraisilla teillä autoa täytyy pesettää useammin
- Hoitaja itse korvaa työajosta aiheutuneet vauriot (renkaiden puhkeaminen, työajossa tulleet naarmut ym.)
- Talvella joudut maksamaan lämpötolppapaikasta, jos joudut ajamaan autollasi työajoa
- Autoon kohdistuva väkivalta (esimerkiksi joku haluaa varastaa hoitajan autosta lääkkeitä)

Kysymys teille: Onko kannattavaa hakea kotihoidon työntekijäksi, jos suuri osa palkasta menee työajosta aiheutuviin kuluihin? Sijaiset ja muut työntekijät voisivat olla kiinnostuneempia hakeutumaan töihin kotihoitoon, jos ei tarvitsisi omistaa tai käyttää omaa autoa työajossa.

Asia koskettaa kaikkia meitä Suomen kansalaisia, koska kotona asuminen mahdollisimman pitkään on nouseva trendi ja laitospaikkoja vähennetään koko ajan. Yritämme työautojen määrää lisäämällä saada hoitajien oikeuksien lisäksi päteviä ammattilaisia kiinnostumaan kotihoitoon hakeutumisesta, jotta meillä olisi vanhentuessamme hoitajia siellä kotonakin.

Sandra Siikonen (Jokioisten kotihoito)    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Sandra Siikonen (Jokioisten kotihoito) voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Pitäisikö turkistarhaus kieltää?