Köyhilleruokaa

"Tänään kaupassa käydessä sattui sellainen episodi, että olin ottanut valkosipulia ostoskoriin ja huomasin sen itäneen aika voimakkaasti. Myyjä käski mennä hakemaan uuden letin valkosipulia, mutta kaikki olivat itäneet jo. Kassalla myyjä tuumasi, että ne menee sitten roskiin kaikki. Noin 80% valkosipuleista olisi ollut hyvää tavaraa."

Tarvitsemme Suomeen järjestelmän, joka sallii kauppojen lahjoíttaa tällä hetkellä hukkaan heitettävää käyttökelpoista ruokaa sitä tarvitseville.  Kaupasta ei noita niin sanottuja huonoja tuotteita saa myydä eikä edes antaa ulos, mutta miksi ei säädettäisi lakia, että tiettyjä elintarvikkeita saa luovuttaa esimerkiksi soskusta myönnettävää korttia vastaan.  Kortilla ihminen voisi todistaa kaupalle olevansa taloudellisessa ahdingossa ja tällöin olisi luvallista kiertää muuten tiukkaa lakia. Ruokaa voisi lahjoíttaa parastaennen päivänä tai pari päivää sen jälkeen. Tietyt riskiryhmiin kuuluvat helpommin pilaantuvat ruuat voisi pakasta ja osa erittäin riskialttiita ruokia voisi lailla säännöstellä tämän luvan ulkopuolelle.

Antamalla köyhille mahdollisuus saada ilmaista ruokaa vaikuttaisimme ihmisten terveyteen. Monet elävät vuosikausia aliravittuina, joskus jopa lapsina ja naiset raskaana ollessaan. Aliravitsemus kuluttaa elimistöä ja saa aikaan vakavan sairastumisen riskin. Lapsille aliravitsemus voi aiheuttaa jopa kehityksessä häiriöitä.

Tarvittaisiin vain vähän hyvää tahtoa. Tarvittaisiin vain vähän avoimempi sydän ja kauaskatsoisempi mieli toteuttaa tätä. Silloin ei ihmisten tarvisi nähdä nälkää. Pakkauksien kyljissä on mitä houkuttelevampia kuvia ruuasta. Mutta miten sitten vähävaraiset perheet! Saatikka niiden perheiden lapset. Kun menee kauppaan, saa 90% niistä herkuista suodattaa silmistään pois, ei ole varaa ostaa. Ja kun niistä menee päiväys umpeen, ne tavarat kärrätään ties mihin kaatopaikalle. Miksi ne ei mene ihmisten suuhun?

Meidän olisi hyvä asettua lähimmäisemme asemaan ja miettiä, miltä se mahtaa tuntua, kun ei ole rahaa ostaa kuin ihan pakollisinta ja halvinta, että saisi laittaa ruokaa ja silti kauppa pursuaa kaikkea hyvää, joka päätyy lopulta kaatopaikalle.

Lisäksi esimerkiksi eläimen kasvattaminen, teurastaminen ja pakkaaminen vain myöhemmin roskiin heittämistä varten tuo koko tuotanto ketjulle ja luonnolle raskaan kuorman.

Toivon, että kaikki ajatusta kannattavat kirjoíttavat nimensä tähän adressiin ja jakavat sitä eteenpäin, että saisimme maamme päättäjät miettimään tätä vääryyttä, joka tapahtuu hyvinvointivaltiossamme joka päivä.

Anu Markoff, Rakkaudentähti    Ota yhteyttä adressin tekijään