Ksylitolipastillit kaikille lapsille Helsingin päiväkodeissa

Helsingin kaupunki on aloittanut vuoden 2013 alusta kokeilun, jossa ksylitolipastilleja jaetaan kaupungin kustantamina esikouluikäisille. Tätä nuoremmille pastilleja ei jaeta eivätkä vanhemmat saa niitä päiväkotiin tuoda. Tähän asti vanhemmat ovat vastanneet pastillien kustannuksista.

Kokeilua perustellaan sillä, että hoitajien on vaikea valvoa pastillien syöntiä ja varmistaa riittävän pitkä syöntiaika, joka optimoi ksylitolin terveyttä edistävät vaikutukset alentaen riskiä sairastua välikorvan tulehdukseen ja edistäen suunterveyttä. Myös pureskeltaessa hampaiden väleihin kuitenkin jää osia pastilleista, jotka näin viipyvät suussa pidemmän aikaa. Lisäksi, tutkimusnäyttöön perustuvat, riippumattomat, kansalliset Käypä hoito –suositukset toteavat, että ksylitolituotteiden päivittäinen käyttö vähentää hampaiden reikiintymisriskiä ja tuotteiden vaikutus on suurin mikäli niitä käytetään ennen pysyvien hampaiden puhkeamista tai puhkeamisen aikaan. Toisin sanoen, kariesbakteerin leviämisen ehkäisy on syytä aloittaa jo maitohammasvaiheessa eli ennen esikouluikää, jotta voidaan ehkäistä bakteerin siirtyminen rautahampaisiin. On lisäksi muistettava, että ksylitolin syöminen pienestä pitäen luo, säännöllisen hampaiden pesun ohella, myös hyvän terveyskäyttäytymisen perustaa.

Ksylitolipastillit edesauttavat lasten suuhygieniaa ja ehkäisevät välikorvan tulehduksia, minkä lisäksi lapset oppivat ksylitolin käytön rutiininomaisesti.  Me allekirjoittaneet haluammekin, että ksylitolipastilleja jaetaan Helsingin päiväkodeissa kaikille lapsille entiseen tapaan mahdollisimman pian eikä Helsingin kaupungin kokeilua vuoden 2013 jälkeen ainakaan jatketa. Emme tällä adressilla halua ottaa kantaa pastilleista aiheutuvien kustannusten järjestämiseen.

Päiväkoti Kalevan vanhempaintoimikunnan puolesta

Riikka Fredriksson