Kulomäen koulun tulevaisuus

Vantaa suunnittelee kouluverkon tiivistämistä. Yksi osa suunnitelmaa on, että Kulomäen koulu hallinnollisesti
lakkaa ja siitä tulisi Vierumäen koulun opetuspiste. Tämä tarkoittaa Kulomäen koulun johtajantoimen lakkauttamista eli koulussa ei olisi päivällä esimiestä opettajille, tilanteidenratkojaa lapsille eikä sitä auktoriteettia, mitä
koulunjohtaja parhaimmillaan voi olla.

Valitettavasti nämä toimipisteet ovat yleensä hyvin lyhytikäisiä. Pelkomme on, että tämä on vain alku sille,
että Kulomäen koulua oltaisiin sulkemassa kokonaan. Kulomäki alueena tarvitsee ehdottomasti oman koulun, jossa alueen lapset saavat turvallisesti tutustua toisiin kulttuureihin sekä oman alueensa lapsiin.

Kulomäen koulussa opiskelee tällä hetkellä noin 150 oppilasta. Suunnitelman mukaan oltaisiin sulkemassa 2 paviljonkia ja oppilasmäärää laskemassa 100 oppilaaseen. Koulusta tulisi yksisarjainen ja lähikoulurajat tarkistettaisiin uudestaan. Liiat oppilaat siirtyisivät Vierumäen kouluun ja mahdollisesti nykyiset 4.luokkalaiset ja tulevat 5.luokkalaiset Korson kouluun.

Tällä hetkellä alueen esikouluista on tulossa suuri ikäluokka vuoden päästä kouluun. Lähikoulu ajatusta ei tässä voisi toteuttaa, koska tulevista ekaluokkalaisista vain pieni osa pääsisi Kulomäkeen. Muut alueen koulut ovat nekin jo täynnä ja alueen koulujen toimipisteitä on jo lakkautettu. Myös ajatus, että entistä nuoremmat lapset siirtyisivät yläkoulun puolelle, ei ole hyväksyttävissä. Yläkoulut samaten ovat jo täynnä ja näin pienten lapsien sijoittaminen samaan kouluun tarkoittaisi automaattisesti vuoro-opiskelua.

Me allekirjoittaneet emme halua, että Kulomäen koulun itsenäisyys loppuu emmekä Kulomäen koulun paviljonkien sulkemista.