Taivassalon kirkkomiljöön puolesta

Vetoomus Taivassalon kirkkoympäristön puolesta

Taivassalon kirkko on meille rakas kirkko ja pitäjämme arvokkain kohde, tunnemme myös sen yleisen merkityksen: se on kansallisesti merkittävä muistomerkki sekä sisustaltaan että ulkohahmoltaan. Sen arvoa lisäävät kirkonrinteen muut kiviset rakennukset ja rakennelmat: kirkkomaalla aita kaksine porttirakennuksineen sekä kaksi hautakappelia, kalliorinteellä kirkon yläpuolella kellotapulin jalusta ja pitäjänmakasiini – ihmisen käden jälkeä ja kiven muokkausta 1400-luvulta 1800-luvulle. Taivassalon kirkonmiljöö on poikkeuksellisen eheä, valmiiksi rakennettu kokonaisuus.
Kirkkomme viereen suunnitellaan uutta seurakuntataloa. Sen massiivisuudesta kertoo esimerkiksi se, että jo sen pohja-ala on suurempi kuin kirkon pohja-ala. ”Valtakunnallisesti merkittävän” RKY-kohteen(=rakennettu kulttuuri ympäristö) yhteyteen, alaltaan puoliksi sen sisälle, suunnitellaan kaksikerroksista, pohjakerroksen osalta kallion murskausta vaativaa rakennusta, jonka lyhin etäisyys kiviaidasta on 17 metriä, ja itse kirkosta lyhimmillään noin 50 metriä. Kahteen arvokkaaseen hautakappeliin lyhimmät etäisyydet olisivat 30 - 35 metriä.
Meillä on jo tarvittavat tilat. Taivassalon seurakunnalla on kirkosta 300 metrin päässä toimiva ja tilava upealla paikalla sijaitseva seurakuntakoti, joka vaatii vain ajanmukaistamista. Läheisellä raitilla on tyhjilleen jääneitä hyväkuntoisia toimistotiloja. 2000-luvun alussa suoritetussa piispan-tarkastuksessa, jossa mukana olivat piispana Ilkka Kantola ja pappisasessorina Kari Mäkinen, rakennushanketta ei pidetty toiminnan kannalta tarpeellisena eikä talouden kannalta mahdollisena.
Muutos koskisi myös kyläkuvaa ja lähiluontokohdetta. Paitsi uuden rakennuksen aiheuttamaa suurta muutosta tienäkymissä uuden seurakuntatalosuunnitelman toteuttaminen merkitsisi myös kyläkuvalle tärkeän Onnelan purkua P-paikkojen tieltä ja rakentamisen sekä liikenteen tuomista lähelle luonnontilaista, jyrkkäpiirteistä Kirkkovuorta kirkon koillispuolella.
Seurakuntalaiset eivät tunne hanketta. Rakentamista ei ole käsitelty missään vaiheessa avoimesti ja läpinäkyvästi. Keskusteluissa perusteluina käytetään mielikuvia, todellisia suunnitelmia tuntematta tai toisaalta kirkkomiljöön kansallista arvoa tiedostamatta. Kun olemme informoineet asiasta sen verran kuin itse olemme saaneet selville, jopa rakentamista puoltaneiden mielipiteet ovat alkaneet kääntyä.
Viranomaisia ei ole informoitu, ja toisaalta: kohdetta ei ole vaalittu valtakunnallisen arvon edellyttämällä tavalla. Etukäteislausuntoja asiasta ei ole pyydetty eikä asiaa ole pohdittu myöskään viranomaisten kanssa yhteisneuvotteluissa, vaikka tällainen valtakunnallinen hanke edellyttäisi sellaista. Kunta otti kaavallisessa asiassa itselleen toimivallan. Poikkeamishakemus jäi työtapaturmien ja tiedonvälityskatkosten takia vaille sekä kuntalaisten että Ely - keskuksen reagointia.

Me allekirjoittaneet JOY- vuoden toimijat ja kirkkoympäristömme vaalijat olemme sitä mieltä, että
- Pieni seurakuntamme ei tarvitse uutta taloa, koska nykyinen seurakuntakoti on kohennettavissa; myös toimistot ja varastot voidaan järjestää muualta. Seurakuntatalon ei tarvitse toiminnan takia sijaita kirkon kupeessa; esimerkiksi liikuntarajoitteisten seurakuntalaisten pääsy seurakuntakodille – yksi peruste rakentamiselle – on ratkaistavissa muilla tavoin.
- Pienen seurakuntamme talous ei kestä tätä raskasta hanketta; siitä selviämiseksi jouduttaisiin realisoimaan omaisuutta, jonka tuotolla nyt ja myös tulevaisuudessa rahoitetaan seurakunnan perustoimintaa. On myös lyhytnäköistä ajattelua, jos hankkeen avulla halutaan ennakoida seurakuntien liitosta.
- Seurakunnan hanke ei saa pilata keskustamme kyläkuvaa. Onnelan purku olisi tällainen toimi.
- Kotikirkkomme ympäristö on valtakunnallisestikin niin ainutlaatuinen, että se on säästettävä käsityörakentamisen ajan muistomerkkinä. Toki ympäristöä voi parantaa. Eri tahojen yhteistoimin voitaisiin korjata nykyistä kirkkomaisemaa latistavat tiejärjestelyt ja palauttaa tien korkeusasema lähemmäksi vanhaa tilannetta – kirkon arvon mukaiseksi.
- Viranomaisten pitää ottaa poikkeamishakemus uuteen käsittelyyn, puida asiaa keskuudessaan ja ryhtyä muihinkin toimiin niin, että Taivassalon kirkonmiljöön arvo menee maallisten arvojen edelle.

Taivassalossa 27. huhtikuuta 2010

Marita Perttala Katriina Mäntylä