KULTTUURIN PUOLESTA

14.11.2011

Me allekirjoittaneet tykkäämme eri taidemuodoista (mm. musiikista, käsitöistä, teatterista, kirjallisuudesta, kuvataiteesta ja tanssista...) ja arvostamme kulttuuria. Emme halua, että taideaineiden opetusta vähennetään enää yhtään kouluissa. Pyydämme, että päättäjät eduskunnassa arvostaisivat kulttuuria ja ymmärtäisivät sen tärkeyden ihmisten hyvinvoinnille. Olemme surullisia uutisesta, jossa kerrottiin Suomen hallituksen esityksestä leikata Museoviraston ensi vuoden määrärahasta 3 miljoonaa euroa. Tämä merkitsee heikennystä viraston koko toiminnalle. Irtisanomisuhan alla on 60 työntekijää ja useita museoita uhkaa sulkeminen. Museoissa on järjestetty tavallisen toiminnan lisäksi suosittuja tapahtumia mm. konsertteja, markkinoita ja eri-ikäisten ihmisten yhteisiä perinneleikkipäiviä. Useassa museossa toimii myös kesäisin kahvila ja niiden tunnelma on vertaansa vailla. Perinteen ja historian katoamisesta pitää olla huolissaan. Taiteiden kokeminen ja harrastaminen lisää onnellisuutta, tukee itsetuntoa, luo ystävyyssuhteita, antaa mahdollisuuden käydä omia tunteita ja kokemuksia läpi, ennaltaehkäisee syrjäytymistä, antaa onnistumisen ja oivaltamisen iloa, opettaa uusia asioita ja suhtautumistapoja, vahvistaa kärsivällisyyttä ja määrätietoisuutta sekä ruokkii mielikuvitusta. Taidetta käytetään yleisesti erilaisina terapiamuotoina. Hyvin tehty ja onnistunut taidekokemus voi jopa muuttaa maailman! Lähes meillä jokaisella on kokemus siitä, kuinka esimerkiksi musiikin kuunteleminen, kirjan lukeminen, elokuvan katsominen, teatteriesitys, museokäynti tai vaikkapa tanssiesitys on koskettanut, puhuttanut, innostanut, naurattanut tai jäänyt erityisesti mieleen. Taide ja kulttuuri tekee ihmiselle kokonaisvaltaisesti hyvää sekä on erittäin hieno harrastus ja vapaa-ajan viettotapa. Kulttuurista säästäminen tulee myöhemmin yhteiskunnalle kalliiksi. Kaikilla pitäisi olla oikeus ja mahdollisuus nauttia kulttuurista, asui sitten missä päin vaan Suomea. Kulttuuri on tarkoitettu kaikenikäisille: lapsille, nuorille, aikuisille ja iäkkäille. Samalla adressilla annamme myös mielipiteemme, jotta haluamme säilyttää kirjastot maksuttomina.

Adressi luovutetaan joulun alla kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäelle. Lisäksi tulostetaan myös toinen kappale, joka toimitetaan Museoviraston johdolle.

Lämmin kiitos allekirjoituksestasi kulttuurin puolesta!

Taustatietoa: http://www.hs.fi/kulttuuri/Valtion%20säästöt%20sulkemassa%20museoita%20kesäksi/a1305549019068?ref=fb-share

http://www.nba.fi/fi/museot (Museoviraston omistamat museot ja linnat)

http://www.nba.fi/fi/yt_neuvottelut_museovirastossa (Museoviraston tiedote 21.11.2011)

Adressin tekijä: Virpi Auer

Freelancer, esiintyjä, lastenohjaaja, radiotoimittaja

Lisätiedot: virpisusannaauer@gmail.com

___

Aino-Maija Kaila
Tiedote 11.11.2011, julkaisuvapaa heti

Akavan Erityisalat:

Museoala ajetaan alas?

Museoviraston ainakin 60 hengen irtisanomiseen tähtäävät yt-menettelyt ovat tyrmistyttäneet henkilöstön. Henkilöstöllä on syvä huoli paitsi omasta tulevaisuudestaan myös siitä, miten käy Suomen kansallisen kulttuuriperinnön.

Museoviraston ja koko museoalan kohtalo on nyt eduskunnan käsissä. Museoviraston talousarviosta on esitetty leikattavaksi 3 miljoonaa euroa ja museoiden valtionosuuksista 5 miljoonaa euroa. Vähennysten euromäärä ja siten lomautusten ja irtisanomisten lukumäärä riippuu täysin eduskunnan vahvistamasta budjetista.
Akavan Erityisalat vaatii, että eduskunta puolittaa museoilta edellytettävän säästövaateen, jotta museoala voi ylipäätänsä jatkaa ja kehittää toimintaansa.
– Museoviraston kohdalla puheissa on ollut jopa sadan hengen irtisanominen. Tämä on pöyristyttävän paljon, kun virastossa on kaikkiaan töissä 360 henkilöä, joista noin sata määräaikaista. Yhtenä vaihtoehtona on väläytetty myös koko henkilöstön lomauttamista kolmeksi kuukaudeksi, kertoo työmarkkinalakimies Kari Eskola Akavan Erityisaloista.

Voi sanoa, että mikäli Museoviraston säästöt toteutetaan, Museoviraston perustehtävä lakkaa olemasta – tehtävää ei voida hoitaa sillä henkilömäärällä, mikä irtisanomisten jälkeen jäisi jäljelle. Suurin osa perustehtävistä, myös lakisääteiset, jäävät hoitamatta.

Ehdotetut leikkaukset ovat poikkeuksellisen rajuja, ja ne aiotaan esityksen mukaan toteuttaa heti ensi vuodesta alkaen. Kyse ei ole väliaikaisesta budjettirahoituksen vähentymisestä, koska samansuuruinen kehyssumma on määritelty koko hallituskaudelle. Kauden jokaisena vuonna vaaditaan vastaavat säästöt.

Museoviraston yt-neuvotteluiden taustalla ovat valtion vuoden 2012 talousarvioesitys, sopimuksiin perustuvien kiinteiden kustannusten nousu ja valtion tuottavuusohjelman edellyttämät vähennykset.

– Ymmärrämme, että säästöjä on etsittävä kaikkialta, mutta muistutamme, että Museovirasto on jo osallistunut tuottavuusohjelmaan. Ei ole enää mitään, mistä leikata. Viraston organisaatio on trimmattu viime keväänä ja henkilöstöresurssit ovat jo nykyisellään äärirajoilla, jotta tehtävät voidaan hoitaa. Museoviraston kulurakenne perustuu vahvasti henkilöstömenoihin. Toinen iso menoerä ovat kiinteät kiinteistökustannukset, joita ei voi karsia. Ilman ihmisiä toiminta kuitenkin lakkaa, vain kiinteistöt - seinät - jäävät, Kari Eskola sanoo.

– Henkilöstön tunnelmat ovat erittäin synkät. Keväällä virastossa tehtiin laaja organisaatiouudistus, joka loi uskoa tulevaisuuteen. Nyt kaikki tehty uudistustyö aiotaan romuttaa ennen kuin virastolle on annettu edes mahdollisuus viedä läpi sovitut kehittämistyöt, sanoo Museoviraston akavalainen pääluottamusmies Aino-Maija Kaila.

Museovirasto aloittaa henkilöstön edustajien kanssa enimmillään 60 henkilön irtisanomista, henkilöstön lomauttamista ja virkasuhteiden osa-aikaistamista koskevat yt-neuvottelut maanantaina 21.11.2011. Neuvotteluesitys koskee myös kiinteistöjen luovuttamisia, museoiden sulkemisia ja toimintayksiköiden lakkauttamisia.
Akavan Erityisalat muistuttaa, että opetusministeriö on nostanut takavuosina tietoisesti museoiden valtionosuuksia ja niiden turvin alaa on kehitetty voimakkaasti. Nyt sama ministeriö vetää museoilta ”maton alta” leikkaamalla härskisti valtionosuuksia.
Akavan Erityisalat edustaa museoalan asiantuntijoita ja esimiehiä, jotka kuuluvat liiton jäsenyhdistykseen, Museoalan ammattiliittoon.

___