Kulttuurin puolesta

Tänään 12.12. julkaistiin päätös Tampereen Ammattikorkeakoulun kuvataidelinjan lakkauttamisesta. Kuvataiteen opinto-ohjelmalla on TAMKin parhaita valmistumis- ja läsnäoloprosentteja, ajaen heittämällä ohi mm. lähihoitajista ja insinööreistä. TAMKista valmistuneet kuvataiteilijat ovat näkyvästi osana Suomen kulttuurin edistämistä ja vientiä mm. Riikka Kuoppala ansaitsi juuri taiteen dukaattipalkinnon, Pia Síren voitti Maecenas Killan nuoren taiteilijan palkinnon, Jani Ikonen voitti Pohjoismaiden neuvoston palkinnon, vuoden nuori taiteilija Jarno Vesala on myös TAMKista valmistunut ja TAMKista valmistuneet kuvataiteilijat ansaitsivat Koneen säätiön apurahoista melkoisen lohkon: Eero Yli-Vakkuri, Arttu Merimaa, Pekka Ruuska, Martta Tuomaala, Elina Lind ja Aura Hakuri. Kaikki tämä on vain vuoden 2013 saldoa.

Onko mitenkään järkevää lakkauttaa tällaista menestyjää? Suomesta karsitaan ja leikataan kulttuurissa jatkuvasti ja juuri kulttuuri on kuitenkin sivistysvaltion kulmakivi. Mikä Suomi on jos sillä ei ole vahvaa omaa kulttuuria? Näillä leikkauksilla tulee olemaan pitkäkantoisia negatiivisia vaikutuksia koko Suomen kulttuurimaisemaan, kansainväliseen imagoon sekä talouskasvuun. Se koulutusohjelma mistä nyt luovutaan, on vaikeampi ja kalliimpi rakentaa uudelleen sitten kun sen arvo taas ymmärretään, kuin jatkaa tällä hetkellä olemassa olevia ja kansainvälisesti arvostettuja kuvataidekouluja.

TAMKin opiskelijat taistelivat pitkään ja urheasti saadakseen TAMKin hallituksen ymmärtämään juuri heidän linjansa merkityksen koko Suomelle. He myös aktivoivat virkailijoita Tampereen kunnanvaltuustosta eduskuntaan asti, jotta kulttuurikenttää selvästi vähemmän seuraavat päättäjät huomaisivat linjaustensa todelliset seuraukset. Opiskelijoiden yrityksistä huolimatta TAMKin kuvataiteen opintosuunnitelma kouluttaa enää loppuun viime keväänä sisään otetut opiskelijat ja sen jälkeen taiteenkoulutus Tampereella lakkaa olemasta.

Nyt on viimeinen tilaisuus nousta vastaan: meidän kaikkien, suomalaista kulttuuria ja taidetta arvostavien ihmisten pitää vaatia päätöksen kumoamista ja linjan palauttamista. Kun nimiä on riittävästi luovutamme adressin TAMKin rehtorille Markku Lahtiselle, opetusministeri Krista Kiurulle, sekä kulttuuriministeri Paavo Arhinmäelle.

Kulttuurimuodoista juuri taide on koko kansan ulottuvilla; suurin osa gallerioista ja museoista ei peri pääsymaksua,  toisin kuin teatterit, konsertit ja elokuvateatterit. Pidetään me nyt huoli kaikista niistä kyvykkäistä nuorista taiteilijoista joilta on varastettu jälleen yksi kouluttautumismahdollisuus, ja siten meiltä mahdollisesti seuraava nimekäs Suomen kulttuurin edistäjä.