Kuntalaisadressi entisen Oulunsalon kunnantalon kuntalaiskäytössä säilymisen puolesta

Oulunsalon_kunnantalo.jpg

Vuonna 1982 valmistunut Oulunsalon entinen kunnantalo on tunnetuin ns. Oulun koulun arkkitehtuurin luomuksista.

Virastokäytön lakkauduttua talo toimi yhteisötalona, josta asukkaat, eri yhdistykset ja ryhmät pystyivät varaamaan toimintaansa tiloja. Varattavissa oli valtuustosali ja pienempiä kokoushuoneita. Lisäksi kaksikerroksisessa rakennuksessa on mm. lukuisia pienempiä huoneita, kahviotila, sosiaalitilat, hissi, suojaisa piha-alue sekä käytettävissä nykyaikainen av-välineistö ja nopeat laajakaista yhteydet. Rakennus sijaitsee kaupallisten palveluiden ja julkisten liikenneyhteyksien äärellä sekä kivenheiton päässä lentokentästä. Myös parkkitilaa löytyy runsaasti.

Nyt talo on ollut käyttämättömänä vuoden verran, kulujen kuitenkin juostessa. Oulun kaupungin konsernihallinnossa rakennuksen käyttötarkoitusta selvitetään, ja mietinnässä on myös rakennuksen myynti.

Oulunsalon entinen kunnantalo on suojeltu rakennus. Eduskunnassa on hyväksytty lakimuutos rakennusperinnön suojelemisesta, joka voimaan astuessaan mahdollistaa luvan myöntämisen suojelupäätöksestä poikkeamiseen sekä muuttaa käyttötarkoitusta aiempaa joustavammin.

Mielestämme Oulunsalon entisen kunnantalon käyttötarkoitus on mietittävä uudelleen huomioiden edellä mainittu lakimuutos.

Rakennus olisi oivallinen tila sekä kuntalaisten ja yhteisöjen kohtaamispaikkana että Oulun kaupungin palveluiden sijoittumispaikkana ja eri yrityksille vuokrattavaksi. Tilat soveltuisivat hyvin myös etätyöskentelyyn ja coworking-tilaksi.

Edellä perustellun mukaisesti Oulunsalon entinen kunnantalo tulee säilyttää Oulun kaupungin omistuksessa ja siitä tulee kehittää monipuolisesti toimiva Oulunsalon kaupunginosan sydän.

Tämän adressin ovat laatineet yhdessä Oulun kaupunginvaltuutetut Jouko Korkiakoski, Anne Snellman, Rauno Hekkala, Latekoe Lawson Hellu, Anna-Kaisa Lepistö ja varavalt Suvi Helanen. Toivomme tähän runsaasti kannatusallekirjoituksia osoittamaan Oulunsalon entisen kunnantalon olevan oulunsalolaisille tärkeä kohtaamispaikka, johon voi tuoda myös muuta toimintaa.

Jouko Korkiakoski kaup.valt.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jouko Korkiakoski kaup.valt. voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…