Kuntalisä Paimioon

HUOM! PÄIVITETTYÄ TIETOA (20.9.2007)

Me allekirjoittaneet haluamme Paimiolisän – kotihoidon tuen kuntalisän käyttöön Paimiossa. Esitämme kuntalisän suuruudeksi 200 euroa/kk ensimmäisestä alle kolmevuotiaasta lapsesta ja 50 euroa/kk sisarkorotuksena jokaisesta päivähoitoikäisestä muusta lapsesta. Esitämme kuntalisän käyttöönottoa 1.1.2008 alkaen.

Alle 3-vuotiaan lapsen paras paikka on olla hoidossa kotona. Vanhemmat tarvitsevat taloudellista tukea tämän hoitovaihtoehdon toteuttamiseksi. Kunta tarvitsee lisää asukkaita. Kotihoidon kuntalisä osoittaa kunnan aitoa halua saada lisää asukkaita ja lapsiperhemyönteisyyttä. Tämä yhdessä Paimion hyvien peruspalveluiden kanssa lisäävät kuntaan muuttavien lapsiperheiden määrää. Näin asukasluku lähtee pysyvään kasvuun. Asukasluvun kasvu turvaa hyvät palvelut paikkakunnalla.

Lapsiperheet haluaisivat usein hoitaa pieniä lapsia kotona, mutta se ei ole pienen Kelan maksaman kotihoidontuen vuoksi mahdollista. Kela maksaa alle kolmevuotiaiden lasten kotihoidosta vanhemmalle hoitorahaa 294,28 e/kk, sekä muista kotihoidossa olevista alle kolmevuotiasta sisaruksista 84,09 e ja 3-6 -vuotiaista 50,46 e/kk. Ansiosidonnainen hoitolisä on korkeimmillaankin vain 168,19 e/kk, mutta jo varsin pienillä toisen puolison tuloilla hoitolisä laskee huomattavasti; esim. neljähenkinen perhe saa täyden hoitolisän tulojen jäädessä alle 1700 e/kk. Kaiken lisäksi perheen kokona huomioidaan vanhemmat ja enintään kaksi alle kouluikäistä lasta.

Kuntalisä auttaisi perheitä taloudellisesti ja samalla se vähentäisi kunnalliseen päivähoitoon kohdistuvaa painetta. Kuntalisän tavoitteena olisi tukea erityisesti pienimpien lasten kotihoitoa ja olla päivähoidon vaihtoehto paimiolaisille lapsiperheille sekä täydentää nykyistä päivähoitojärjestelmää. Lapsen tärkeimmän ihmissuhteen rakentavaa kehittymistä tulisi tukea myös kunnallisilla päätöksillä. Lasten hoitoratkaisut ovat tärkeitä, kenties tietyn elämäntilanteen tärkeimpiä asioita. Lasten kotihoito on kunnalle kaikkein halvin hoitomuoto silloinkin, kun siitä maksetaan parin sadan euron kuntalisää ja monessa kunnissa se onkin nähty edullisempana ratkaisuna uusien päivähoitopaikkojen luomisen sijaan.

Luovutimme adressin Paimion sosiaalilautakunnalle 17.9 ja asia lähti sieltä eteenpäin valtuustoseminaariin, joka pidetään 1.10. EDELLEEN ON ERITTÄIN TÄRKEÄÄ, ETTÄ ASIAA PIDETÄÄN YLLÄ JA ETTÄ SIITÄ PUHUTAAN ELI ASIAN KÄSITTELY EI SUINKAAN OLE PÄÄTTYNYT.

Seuraava haasteemme on saada valtuutetut asian taakse eli jos tunnet paimiolaisia valtuutettuja ole aktiivinen ja kerro heille asiasta. Vain sitä kautta asiaa etenee konkretiaan asti. Myös lehtijutut yms. edesauttaa asian eteenpäin viemistä. Nimiä kerätään myöskin edelleen.

Kiitos aktiivisesta osanotosta jo tässä vaiheessa!

Paimiossa syksyllä 2006 kokoontuneen ensisynnyttäjien ryhmä,

Mari Aaltonen