Kuntalisää ei saa lopettaa Rovaniemellä!

Vetoamme uuteen Rovaniemen kaupunginhallitukseen kuntalisän säilyttämiseksi.

Alle kolme vuotias lapsi tarvitsee vanhempiaan, rauhallista ja turvallista ympäristöä kasvaa ja oppia luottamaan. Lapsen kehitykselle on tärkeää saada kiintymyssuhde vanhempaansa ja tässä on tärkeintä kolme ensimmäistä vuotta. Tutkimusten mukaan lapsi ei hyödy päiväkodista alle kolme vuotiaana ja paras hoitopaikka olisi oma koti, jossa asiat ovat mallillaan. Vanhemmilla tulisi olla mahdollisuus päättää hoitavatko he kotona lasta vai vievätkö hoitoon. Usein tässä asiassa ratkaisee valitettavasti raha ja sen riittävyys.

Lapsen kasvattaminen on haastavaa ja raskasta, vaikka samalla se on hyvin palkitsevaa ja todella arvokasta vanhemmille. Kasvava lapsi tarvitsee terveellistä ja monipuolista ruokaa, leluja, askartelutarvikkeita sekä hyvät kestävät sisä- ja ulkovaatteet niin kesäksi ja talveksi. Pienet lapset kasvavat viellä niin nopeaa, ettei samat vaattee mene kauaa ja tarvitsee ostaa uudet isommat. Pienellä, melkein olemattomalla kelan kotihoidontuella tämä on melkoista sentin venyttämistä, tai täysin mahdotonta. Kuntalisä on auttanut monen perheen taloudellista tilannetta, jotta raha on riittänyt tarpeellisiin menoihin ja toinen vanhemmista on voinut jäädä kotiin hoitamaan lapsia.

Jos kuntalisä lopetetaan kokonaan, moni perhe joutuu viemään lapset hoitoon ja alkamaan etsimään töitä tai palata vanhaan työpaikkaansa. Melko varmasti työttömyys lisääntyy, sekä päiväkotipaikkoja tarvitaan rutkasti lisää. Onko tämä sitten säästöä? Esimerkiksi kolmen lapsen päivähoitomaksut kaupungille ovat noin 3000e/kk ja kuntalisä maksaisi vain 280e/kk.

Vanhempainvapaa loppuu, kun lapsi on noin 8-9kk vanha. Tämän ikäinen lapsi ei osaa syödä, pukea, käydä potalla, kävellä eikä puhua. Alle vuoden ikäinen lapsi tarvitsee siis todella paljon huomiota, apua ja ohjeistusta. Tämä tulee päiväkodissa paljon kalliimmaksi, kuin kolme vuotias, joka osaa yleensä nämä kaikki itse pienellä ohjeistuksella ja avulla.

Toivomme Teidän kunnioittavan pienen lapsen parasta, sekä niitä perheitä ketkä lapsensa haluavat kasvattaa itse kotona, kun päätätte tästä tärkeästä asiasta. Turvallinen lapsuus antaa hyvän pohjan terveelle nuoruudelle.

Päiväkodit ovat jo täynnä, niin mihin nämä lapset laitetaan, jos vanhemmilla ei enää ole varaa heitä kotona hoitaa?