Kotihoidontuen kuntalisä Kalajoelle

Allekirjoittaessasi nimesi tähän adressiin puollat kotihoidontuen kuntalisän käyttöönottamista Kalajoen kaupungissa. Adressiin osallistuneiden nimilista tullaan toimittamaan Kalajoen kaupungin perusturvalautakunnalle alla olevan kirjeen mukana, jotta perusturvalautakunta voi aloittaa asian selvittelyn ja eteenpäin viemisen.

"KALAJOEN KAUPUNGIN PERUSTURVALAUTAKUNNALLE

Me adressin allekirjoittaneet haluamme Kalajoen kaupungin tarttuvan tärkeään asiaan ja ottavan käyttöön kotihoidontuen kuntalisän maksamisen niille vanhemmille, jotka vanhempainvapaan jälkeen jäisivät hoitamaan kotiin alle 3-vuotiaita lapsia.

Haluaisimme Kalajoen kaupungin perusturvalautakunnan kiirehtimään asian eteenpäin viemistä, sillä kuntalisän käyttöönottoa puoltavat vahvasti mm. seuraavat seikat:

1. Kuntalisän käyttöönotto pienentäisi kaupungin päivähoitokustannuksia kaupunkimme jo muutenkin hankalassa ja kasvavassa päivähoitotilanteessa (mm. perhepäivähoitajien puute).

2. Kaupunki antaisi arvokkaan mahdollisuuden alle 3-vuotiaiden lasten hoitamiseen kotona, sillä alle 3-vuotiaan lapsen paras hoitaja on oma äiti omassa kodissa, tutussa ja turvallisessa ympäristössä lapsen rytmin mukaisesti.

3. Lasten kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen kuntalisää maksavien kuntien määrä nousee koko ajan ja mm. kotihoidon tuen kuntalisää maksaa jo n. 21 % sekä yksityisen hoidon tuen kuntalisää 36 % tutkimukseen vastanneista kunnista (Kuntaliiton keväällä 2008 tekemä selvitys). Prosenttiosuudet väestömäärään suhteutettuna ovat vieläkin suuremmat.

4. Kuntalisän käyttöönotto lisäisi kaupungin vetovoimaa työssäkäyvää väestöä kohtaan ja antaisi itsestään kuvan lapsiperheistä huolehtivana kaupunkina.

Allekirjoittaneet
(adressin nimilista liitteenä)"