KURIKAN KOHTUUTON APIP-TOIMINTA MAKSUJEN KOROTUS

Kurikan sivistyslautakunnan tekemä päätös aamu- ja iltapäivätoiminnan maksujen korottamisesta on kohtuuton. Perusopetuslain 8a luvussa pykälässä 48 f, perittävien maksujen määrät määräytyvät tuntien mukaan. Meiltä vanhemmilta maksu peritään kuitenkin tarvittavien päivien mukaan.

Perusopetuslaki 8 a luku, 48 f § (19.12.2003/1136)

"Aamu- ja iltapäivätoiminnasta voidaan määrätä kuukausimaksu. Kunta päättää amu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien kuukausimaksujen määrästä, joka saa olla 570 tunnin osalta (yli 3 t pvä) enintään 60 euroa ja 760 tunnin osalta (yli 4 t pvä) enintään 80 euroa."

Vanha hinta: enint. 50 euroa/kk

Uusi hinta: enint. 120 euroa/kk

Esimerkiksi, jos koululainen tarvitsee ip-kerhoa enintään 2h/päivä, tarjottava 4h/päivä puolittuu. Kohtuus olisi, että myös maksu puolittuisi. Toinen esimerkki; jos lapsesi on ap-toiminnassa 15min./pvä ja ip-toiminnassa toiset 15min./pvä, maksat tästä puolesta tunnista kuitenkin tarjottavan 8 tunnin verran, eli 120 euroa kuukaudessa!

Apip-toiminta on lapsillemme välttämätöntä, tarpeellista ja lapsen edun mukaista. Hinnan kohtuuton nousu aiheuttaa sen, että kaikilla vanhemmilla ei ole enää mahdollisuutta käyttää lapsensa hyväksi apip-toimintaa. Mihin tämä valtava ja kohtuuton hinnan nousu perustuu? Mitä saamme vastineeksi tälle maksulle, jos maksamme toiminnasta 30-70 euroa enemmän? Vaikkakin esimerkiksi välipalan tarjontaa ollaan kutistamassa entisestään. Tuleva hintahan on jo osapäiväisen päivähoidon luokkaa.

Toivomme päätökseen korjausta ja tarkistusta esimerkiksi niin, että kuukausimaksu määräytyisi tarvittavien tuntien mukaan.

Päätökseen tyytymättöminä ja muutosta toivoen,