Kuusilinnan ja Esikoulun säilyttäminen Särkijärvellä

VETOOMUS RYHMÄPERHEPÄIVÄKOTI KUUSILINNAN JA SÄRKIJÄRVEN ESIOPETUSRYHMÄN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA

Sivistystoimi on esittänyt ryhmäperhepäiväkoti Kuusilinnan ja Särkijärven esiopetusryhmän toiminnan lakkauttamista ja siirtämistä Tammenterhon päiväkotiin.  Särkijärven päivähoitopalvelut ja esiopetus tulee säilyttää. Päivähoito, esiopetus ja koulu ovat ainoat jäljellä olevat palvelut kylällä, jossa asuu tasavertaisia veronmaksajia. Yhdenvertaisuuslain mukaan kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia ja kaikilla on oikeus saada yhdenvertaisia palveluita. Pienissä päivähoitoyksiköissä, esiopetusryhmissä ja kyläkouluissa on pieni turvallisen tuntuinen ympäristö, jossa helposti hahmotettavat rakennukset ja tutut oppilaat ja ohjaajat/opettajat vaikuttavat positiivisesti lapsen itsetunnon kehittymiseen. Lisäksi päivähoidon, esiopetuksen ja koulun sijainti fyysisesti samassa paikassa mahdollistaa on lapsen helpon ja turvallisen siirtymisen seuraavalle opetus asteelle. On vastuutonta nostaa vuosittain esille varhaiskasvatuksen ja koulujen lakkautus uhat. Jatkuva epävarmuus koulujen ja varhaiskasvatuksen jatkosta vaikuttaa negatiivisesti opettajiin ja ohjaajiin ja heijastuu heidän kauttaan edelleen opetukseen ja lapsiin. Päivähoidon ja esiopetuksen lakkauttaminen johtaisi kylän näivettymiseen, vähentäisi lapsiperheiden kiinnostusta kylästä, aiheuttaisi muuttotappioita ja johtaisi lopulta koko kyläkoulun lakkauttamiseen.  Kun varhaiskasvatuspaikkoja ja kouluja lakkautetaan, joutuvat lapset liikkumaan erilaisilla kyydityksillä pitkiä matkoja, joka lisää hoito- tai koulupäivän pituutta. Tämän johdosta hyötyliikunta jää pois pitkien matkojen kyyditysten takia, eikä lapsilla ole aikaa eikä voimia harrastuksiin pitkien päivien jälkeen. Nämä vaikuttavat lasten fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin ja suurten yksiköiden aiheuttamien itsetunto-ongelmien ohella aiheuttavat syrjäytymistä ja masennusta, jotka taas aiheuttavat pitkällä aikavälillä yhteiskunnalle valtavia tappioita. Taloudellisia perusteluja arvioitaessa lukuja pyörittämällä numerot saa näyttämään siltä, miltä haluaa ja lakkautus päätöksiä tehtäessä nämä taloudelliset perusteet ovat usein ainoita perusteluja. Sivistystoimen esityksessä on arvioitu yksikön lakkauttamisella 60 000 euron vuosittaiset säästöt. Laskelmassa on kuitenkin laskettu vain hoitajien palkat ja siivouskulut ja lisäksi mahdolliset vuokratuotot. Laskelmassa ei ole kuitenkaan huomioitu mitään välittömiä negatiivisia kuluja, eikä varsinkaan niitä valtavia kuluja, joita lakkautuspäätökset pitkällä aikavälillä yhteiskunnalle aiheuttavat. Pedagogiikka kuuluu kaikille lapsille sijainnista huolimatta. Pedagoginen laatu on opetustyössä tärkeää ja siihen tulisi panostaa entistä enemmän. Kuusilinnassa ja esikoulussa on tälläkin hetkellä varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Särkijärven Esikoulussa työskentelee itäpuolen varhaiskasvatuksen ainoa lastentarhan opettaja. Tammenterhoon on ilmeisemmin ollut hankala saada pätevää opettajaa viimeisen viiden vuoden ajan. Esikoulun ja Kuusilinnan tulisi tehdä jatkossakin tiivistä yhteistyötä. Esiopettajan pedagogista vastuuta voi hyödyntää myös Kuusilinnan puolella. Jatkuva henkilökunnan siirtely ei myöskään ole uuden varhaiskasvatuslain mukaista toimintaa. Lasten turvallisuuden tunnetta ei lisää jatkuva työntekijöiden siirtely. Vetoomuksen ovat laatineet Särkijärven perheiden puolesta, Hanna Heiskari ja Risto Passoja   ALLEKIRJOITTANEET VASTUSTAMME KUUSILINNAN JA ESIKOULUN SIIRTÄMISTÄ TAMMENTERHON PÄIVÄKOTIIN.