Kuutsalon Santaranta säilytettävä nuorisotoimen leirialueena

Kotkan kaupungin nuorisotoimi suunnittelee luopumista Santarannan leirialueesta. Santaranta on ehdottomasti Kotkan ellei koko Suomen upein leirialue ja sen menetys olisi Kotkan nuorisolle korvaamaton.

Kotkan kaupungin nettisivuilta lainattu esittelyteksti:

"Noin 16 ha:n alue sijaitsee Kuutsalon saaren itärannalla. Santarannan pitkä hiekkaranta ja männikkömetsät antavat upeat puitteet erilaisille leireille ja retkille. Alueella keitto- ja ruokailukatos, (keittiössä ei ole astioita) sauna, ulkokäymälät, kesävesijohto, pieni kellari. --- Santaranta on ensisijaisesti nuorisoryhmien käytössä. Se sopii myös kaikenikäisten ryhmien retkikohteeksi. Kokoa porukka ja lähde saariretkelle!"

Santaranta on viime vuosina ollut melko vähäisellä käytöllä, mutta alueen rakennukset ovat kunnossa ja valmiina palvelemaan leiriläisiä tulevinakin vuosina, jos ja kun innostus luonnonläheiseen matkailuun ja retkeilyyn taas kasvaa. Nuorisotoimi perustelee luopumista alueen hankalalla ja kalliilla ylläpidolla ja saunarakennuksen huonolla kunnolla. Me adressin laatijat pidämme tätä väitettä omituisena.

Keittokatos alueella on täysin käyttökelpoisessa kunnossa ja keittiöosaa on viime vuosina paranneltu mm. rakentamalla lisäkatos ja pöytäpintoja sekä pesualtaat. Saunan lattia ja lauteet on vastikään uusittu ja se on tällä hetkellä oikein hyvässä kunnossa. Myös puuceet on vasta kunnostettu. Ylläpitokuluja käsittääksemme tulee lähinnä käymälöiden kuivikkeista ja niiden tyhjentämisestä ennen leirejä (leirin aikana ja sen jälkeen tyhjentämisen hoitavat leiriläiset) sekä roskien kuljetuksesta. Tosin viime vuosina leiriläiset ovat itse vieneet roskatkin mennessään. Polttopuut kuljetuksineen käyttäjät maksavat itse ainakin kaupungin nettisivun mukaan.

Olemme sitä mieltä, että tämä upea alue tulisi ehdottomasti säilyttää nuorisotoimen leirialueena. Luopumisen sijaan tätä kruununjalokiveä tulisi vaalia ja kehittää. Yhdessä yhdistysten kanssa voitaisiin miettiä erilaisia tapoja kehittää aluetta ja lisätä toimintaa sensijaan, että ajetaan alas ja menetetään alue, jolla useampi sukupolvi on jo saanut upeita leirikokemuksia erämaanomaisessa ympäristössä.

Haluamme, että meidän lapsemme ja lapsenlapsemmekin saavat nauttia elämyksistä luonnon helmassa rentoutuen, poissa kännyköiden, tietokoneiden, tablettien ja muun nykyaikaisen kiireen ääreltä.

Kati Paakkanen & Marita Oljakka, Salusiini    Ota yhteyttä adressin tekijään