Aloite Lahden kaupungille koira-aluestrategian kehittämisestä

Kiitos kaikille allekirjoittaneille! Aloite on vihdoin laitettu eteenpäin!

Koirien määrä kasvaa koko ajan. Koiraharrastajat ovat yksi suurimmista kaupunkien virkistysalueiden käyttäjäryhmistä. Harrastustamme ei kuitenkaan yleisesti pidetä liikuntana tai urheiluna, sillä koiranomistajien käytössä olevia ulkoilualueita on edelleen luvattoman vähän.

Lahden kaupunginvaltuustolle tehdään aloite koira-aluestrategian luomisesta. Strategian tulee olla kattava linjaus erilaisten koira-alueiden tarpeesta sekä sijoittelusta.

Aloitteen toivotaan allekirjoittavan mahdollisimman monen lahtelaisen koiranomistajan ja koiraharrastajan. Tavoitteena on herättää Lahden suunnittelijat ja päättäjät nykytodellisuuteen ja vaatia asianmukaisia olosuhteita nopeasti kasvavalle liikuntaharrastukselle.

Aloitteen tavoitteet

۩ Lahden kaupungin tulee laatia kokonaisvaltainen ja pitkän aikavälin yleissuunnitelma koko kaupungin koira-alueiden kehittämisestä. Suunnittelussa tulee kuulla harrastajia sekä paikallisia yhdistyksiä pitämällä neuvotteluja tai pyytämällä lausuntoja.

۩ Suunnitelma tulee hyväksyä ja siihen tulee jatkossa tukeutua yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa; uusien koira-alueiden sijoittelussa, perustamisessa ja suunnittelussa. Suunnitelman tulee toimia kaupungin koira-aluestrategiana, jotta koira-aluesuunnitteluun saadaan kestävyyttä ja tavoitteellisuutta.

۩ Salpausselän kennelpiiriä tulee pitää kuultavana osallisena uusien asuinalueiden suunnittelussa ja kaavoittamisessa.

۩ Suunnitelmaan tulee sisällyttää ainakin seuraavat asiat:

o Päivittäin käytettävien, myös valaistujen ja koko vuoden käytössä olevien lenkkeilyreittien inventointi ja järjestäminen tasapuolisesti kaikille kaupunkilaisille – tarvittavat selvitykset, mm. käyttäjämäärien arviointi ja parannussuunnitelmat

o Tavoitesuunnitelma ulkoilureittien varteen sijoitettavien pussiautomaattien ja roska-astioiden tarpeesta ja lisäämisestä

o Koulutusalueiden sijoittelu, riittävyys sekä turvaaminen tulevaisuuden tarpeisiin - aluevaraukset

o Harrastusalueiden suunnittelu, sijoittaminen sekä tarpeiden arviointi eri harrastajaryhmien kannalta - aluevaraukset

o Selvitys näyttely- ja kilpailualueiden riittävyydestä, suunnitelma sijoittelusta sekä mahdollisista liikunta- ja urheilualueiden rinnakkaiskäyttömahdollisuuksista

o Suunnitelma koirien uittopaikkojen kehittämiseksi – uusien paikkojen sijoittelu, vanhojen paikkojen parantaminen; varustus, aitaaminen, opastus

o Suunnitelma koirapuistojen kehittämiseksi – uusien puistojen sijoittelu ja suunnittelu sekä mitoitusperiaatteet puistojen perustamiselle, esim. kahden kilometrin välein/ aina uusille asuinalueille jne.

o Koira-alueet tulee kaupunkialueella sijoittaa kaavan mukaisille virkistysalueille. Sijoittelu esim. rakentumattomille liiketonteille ei ole kestävää suunnittelua.

o Keskustan aluetta tulisi tutkia tarkemmin, asemakaavatasolla – keskustan kaavan mukaisilta viheralueilta on löydyttävä paikkoja koira-aitauksille; lisäksi roska-astioita on saatava tiheämmin kevyenliikenteenreittien varsille.

o Linjaus siitä, miten koira-alueiden sijoittumista jatkossa tutkitaan – esim. asemakaavalla? Nykyisin koira-aluesuunnittelua ohjaa ennen kaikkea vastustajien äänet, ei todelliset tarpeet.