Lahden Muotoiluinstituutin uuden opetussuunnitelman opiskelijoiden täydentävien opintojen kurssitarjonta ei vastaa osaamistavoitteita.

Lahden muotoiluinstituutin uuden opetussuunnitelman opiskelijoiden täydentävien opintojen kurssitarjonta ei vastaa osaamistavoitteita.

Vanhassa opintosuunnitelmassa tietyt opiskelijoille alan opintojen kannalta tärkeät kurssit ovat olleet pakollisia. Opintosuunnitelman uudistuttua vuonna 2017, nämä kurssit ovat osallistujamäärältään erittäin rajattuja. Esimerkkeinä plastinen sommittelu ja ihminen mittakaavassa. Kursseille paikkoja on noin kymmenelle viiva kahdellekymmenelle prosentille koko vuosikurssin opiskelijoista. Osaamistavoitteita tukevia opintoja ei riitä kaikille. Me opiskelijat olemme erittäin huolestuneita siitä, saammeko täydentävien opintojen 60 opintopistettä täyteen meidän opintojamme tukevilla aineilla. Kurssien toteutuksia on lisättävä ja kaikki tämän mahdollistavat toimenpiteet on tehtävä. Taideaineet ovat korvaamaton pohja meidän kaikkien tuleviin ammatteihin.

Nyt keräämme nimiä herättääksemme huomiota tästä meitä erittäin paljon huolestuttavasta ongelmasta. Opintotarjonta ei vastaa meidän tavoitteita, potentiaalia tai kykyjä.

Olemme erittäin varmoja siitä, että emme ole ainoita huolestuneita. Yhteiskunnassa on leikattu kulttuurialoilta ja nyt opiskelijoille ei tarjota tarpeenmukaista ammatillista osaamista. Kouluun suurella vaivalla opiskelemaan päässeet ovat ammattitaidottovuuden pelossa.

Kiitos tuestanne, yhdessä saamme muutoksen aikaan.

Krista Virtanen, Sofia Haavisto, Emma Hirvonen    Ota yhteyttä adressin tekijään