Lähdevainiontien puistoalueen puolesta!

Havaitsin 14.10.2013 Lähdevainiontien leikkipuiston viereisellä pienellä metsäalueella valkoisen kyltin, jossa lukee seuraavasti:

Tälle alueelle rakennetaan matkaviestin pylväs H 36M ja laitesuoja kaappi, 1,5 neliömetriä.

Rakennuttaja: Telia Sonera Finland Oyj

Urakoitsija:-

alkamisaika:03/2014

Lisätiedot: Telia Sonera Finland Oyj p.020401, Erkki Lehtimäki

Ällistyin tiedotteesta ja soitinkin jo Ylöjärven kunnan rakennusvalvontaan, josta sain kuulla, että ei asiaa vielä ole täysin päätetty, mutta vakavasti sellaista ollaan ilmeisesti puuhaamassa. Sain sen käsityksen, että kunta on asialle kovin myötämielinen.

Lähdevainiontien puistoalueella on siis pikkulasten leikkipuisto ja pieni metsäalue vieressä, jossa lapset leikkivät ja harjoittelevat esim. kävelyä epätasaisessa maastossa päivittäin. Puistoalue on kovasti suosittu pikkulapsiperheiden sekä myös päiväkotilapsien leikkipaikkana. Lähin päiväkoti kun sijaitsee noin 200 metrin säteellä.

Olen itse huolestunut ja kiukkuinen siitä, että alueelle joka on erityisesti pienten lasten päivittäisessä käytössä, ollaan edes harkitsemassa tällaisia rakennelmia. Aluetta ympäröi läheisesti myös omakoti asutus. En tiedä tarkasti paljonko sellainen pylväs säteilee ympäristöön, mutta sen ymmärrän, että ei se ainakaan kenenkään terveyttä edistä! Jo pelkän kännykän on viime aikoina huhuttu säteilevän liiaksi. On syytä muistaa, että lapset ovat vielä herkempiä säteille.

Olen myöskin sitä mieltä, että ei sellainen korkea pylväs asuinalueen maisemaa ainakaan kaunista. Annettaisiin pienen metsäkukkulan puiden olla ja lasten leikkiä turvallisesti puistoalueella. Jos tällainen rakennelma välttämättä tarvitaan Haavistolle, niin eiköhän sille parempi paikka ole pakko löytyä. Vuoden vanhana kuntalaisena olen pettynyt lähiympäristössäni suunniteltaviin muutoksiin. Säteilyn määrästä, lasten leikkipuiston turvallisuudesta, maisemasta, sekä lähialueen asukkaiden asumisviihtyvyyden puolesta huolestunut äiti Hanna Sarkki.