Kyykäärme tulisi rauhoittaa Suomessa

Kaikissa Länsi-Euroopan maissa Kyy (Vipera berus) on rauhoitettu. Laki siis kieltää sen tappamisen/vahingoittamisen. Suomessa näin ei ole.

Kyyllä ja käärmeillä yleensä on liian huono maine, mitä ne ansaitsevat. Käärme on selkärankainen eläin, joka tuntee kipua yhtä hyvin kuin me ihmisetkin. Moni käärme on suomalaista kyytä paljon myrkyllisempi ja aggressiivisempi, mutta silti niillä on paikallisilla alueilla parempi asema.

1900-luvun Suomessa kyynpuremiin on kuollut vain kaksi ihmistä. Tällä vuosituhannella ei ole ainuttakaan uhria. Kyyn on puolustauduttava, jos sitä uhataan ja pakotietä ei ole.

Tiedän, että kyy on vaarallinen lapsille ja lemmikkieläimille. Kyytä voi välttää kotipihassa pitämällä nurmikon lyhyenä. Muurahaisistakaan ne eivät pidä. Muurahaiset eivät kylläkään tapa kyytä, vaikka näin uskotaan. Mutta niiden tuskalliset puremat ajavat käärmeen pois. Pihaan tulleen kyyn voi tappamisen sijasta viedä metsään (yli 2km päähän), niin sama yksilö ei palaa.

Kyyn huono maine ja lainsuojattomuus tekevät huonoa myös Suomen muille matelijoille. Rauhoitetut ja täysin vaarattomat (myrkyttömät) rantakäärme ja kangaskäärme, sekä käärmeenä pidetty jalaton lisko: Vaskitsa, kokevat usein kovan kohtalon, kun niitä pidetään myrkkykäärmeinä. Näiden tappamisesta seuraa jo kohtalaiset sakot.

Vaikka matelijoita on täällä pohjoisessa hieman vähemmän, ovat ne silti yhtä tärkeitä luonnon tasapainolle kuin linnut ja nisäkkäät.

Hämähäkit ja käärmeet ovat yleisiä inhotuksen kohteita, mutta ilman niitä uisimme rotissa ja hengittäisimme kärpäsiä.

Aina on olemassa parempi vaihtoehto kuin tappaminen.

-TJK-

**05.09.2008-päivitys**
Oho... Kyy Käärme itte on tullut Muumilaaksosta laittamaan nimensä adressiin. Mutta annapas meidän ihmisten tätä asiaa käsitellä, vaikka haluaisitkin jo vähän turvaa. Terveisiä Mörölle!