Vapauttakaa Timo Haara "Hamppuministeri" lakimuutos.

Suuri kannabisviljelmä on protesti lainsäädäntöä vastaan

8.10.2009 19.18

Poliisi on tehnyt ennätyksellisen kannabistakavarikon Keiteleellä Pohjois-Savossa. Vuokrapellolla kasvatetun viljelmän koko oli 1,7 hehtaaria. Poliisin mukaan kannabiksenviljely on protesti lainsäädäntöä vastaan - mutta samalla viljelijä Timo Haara syyllistyy lainvastaiseen tekoon. Kaikkiaan poliisi tuhosi jopa tuhansia kiloja kannabista. Hampun viljelijän Timo Haaran mukaan täysin avoin toiminta on protesti Suomen kannabislainsäädäntöä vastaan. Haara tuomittiin vankeuteen huhtikuussa aikaisemman hampunviljelyn takia. Tuomiosta huolimatta kylvi hän peltonsa uudelleen. Ja ilmoitti itse virkavallalle teostansa. Hänen kasvattamansa hampun thc-pitoisuus vaihteli poliisilaboratorion tutkimusten mukaan prosenteissa 1,5–1,7, kun esimerkiksi hasis lähtee aina vähintään kahdesta ja ”kukaksi” kutsuttu marihuana noin 25 prosentista.

”Minun ehdotukseni olisi, että kannabiksen kasvatus laitettaisiin kokonaan valtion haltuun. Kotona saisi laillisesti kasvattaa muutamia kasveja, jos ostaisi vaikka 100 euron lupalapun. Laskujeni mukaan siitä kilahtaisi aika nopeasti sellaiset kolme miljoonaa euroa valtion kassaan, ja myöhemmin tietysti lisää”, Haara miettii.

Kannabiksen laillistaminen saa tukea monelta eurovaaliehdokkaalta
Myönteisesti suhtautuvat muun muassa Arja Alho ja Jukka Relander Lähes joka kuudes kyselyyn vastannut eurovaaliehdokas voisi kuvitella laillistavansa kannabiksen kontrolloidusti EU:ssa.Lähde: Suomen kannabisyhdistys

Koska kannabista ja kannabinoideja tutkitaan runsaasti, löytyy
julkaistusta tutkimusmassasta tietopohjaa myös yleisen
kannabiskeskusteluun, mm. väitteeseen, että kannabiksen laillistaminen
lisää automaattisesti päihteiden käytöstä aiheutuvia haittoja. Väite
perustuu rinnastukseen tupakan ja alkoholin käytön aiheuttamiin
haittoihin.

Kannabiksen käyttö ei vahingoita aivoja
Lähde: Neuroimaging in cannabis use: a systematic review of the literature.
Psychological Medicine 23.7.2009

Wikipedia

Marian vieraana hampunviljelijä Timo Haara

Hamppuministeri Timo Haara soitti Korporaatioon!

Keskusrikospoliisin vuonna 2007 tekemän arvion mukaan Suomessa on hamppuviljelmiä noin 10 000 kodissa. Valtaosa viljelmistä on poliisin käsityksen mukaan pieniä, 5–15 kasvia käsittäviä.

Kannabishuumeen viljelystä kiinni jääneiden määrä on kovassa kasvussa. Tammi-heinäkuussa kirjattiin huumeviljelmistä pitkälle yli 700 rikosilmoitusta, mikä on 61 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi pari vuotta sitten samana ajanjaksona.

Pirkanmaalla huumausaineen kasvattajia on jo alkuvuonna jäänyt kiinni yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä. Viljelmiä on ratsattu yli sata.

Tampereen huumepoliisin komisario Jari Luoto sanoo lakonisesti, että kannabisviljelmän ratsaaminen on arkipäivää.

- Kaupunki kelluu ruohossa, Luoto heittää.

Sanoille on perustetta, ainakin jos katsoo Tampereen poliisin takavarikkohuonetta. Lattiaa peittävät paperisäkkeihin pakatut kannabiskasvit. Käytävällä puolestaan on röykkiöittäin takavarikoituja laitteistoja, kuten lamppuja, tuulettimia ja kastelujärjestelmiä.

- Se tässä ihmetyttää, että kuinka tämä niin sanottu marihuanarikollisuus on muuttunut näin nopealla syklillä. Muutamassa vuodessa kannabiksen kasvatus on lisääntynyt lähes räjähdysmäisesti, Luoto arvioi.

Kyseisen lain nojalla meillä on kohta vankilat täynnä Timo Haaran kaltaisia kohtalontovereita.