Lampureiden adressi

Lampurit ympäri maan ovat huolestuneina seuranneet ProAgrian lammastiloille ja lammastarkkailuun suunnatun WebLammas ohjelman jatkuvasti pahenevia vaikeuksia. Suurimmat ongelmat liittyvät eläintietoihin jotka monilla tiloilla vaihtuvat itsekseen jopa päivittäin, ohjelmassa mm. eläimiä häviää, niitä nousee kuolleista, myytyjä eläimiä siirtyy takaisin, jopa eläimen sukupuoli saattaa muuttua, sukulaisuus tiedot joko puuttuvat tai muuttuvat, hurjimmassa tiedossani olevassa tapauksessa apr-tukikelpoisen uuhen sukutietoihin oli ilmestynyt kaksi jo kuollutta pässiä jotka kuolemansa jälkeen ovat karitsoinneet yhdessä. Miten nämä selitetään tarkastuksen sattuessa? Mielestäni on kohtuutonta että tuottaja joutuu istumaan kaiken päivää tietokoneella vahtimassa ettei listoilta häviä mitään. Toinen iso murhe liittyy apr-tukeen jonka saadakseen on siis pakko kuulua tuotosseurantaan ja haku perustuu WebLampaan apr-tukilistaukseen joka todella harvoilla tiloilla pitää paikkansa. Ja tuethan jää joka tapauksessa saamatta jos ohjelma on hävittänyt sukulaisuustiedot tai ne on väärin. Tästä koituu jo todellista taloudellista haittaa. Taloudellista haittaa koituu myös toimimattoman ohjelman maksuista ja siitä että lammastilaneuvojien käynnit menee nykyään pelkästään eläinlistojen sotkujen setvimiseen. Ja jos omalle työlle laskee arvon niin tappio on jo tuntuva.

Eniten pelottaa mahdolliset tarkastukset, miten niistä ikinä voi selvitä "puhtain paperein" kun käytössä on tälläinen ohjelma. Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi jättää apr-tuet hakematta ja erota tarkkailusta? Entä jalostustyö, minkä eteen on useat tilat panostaneet huikeasti, onko se kaikki hukkaan heitettyä kun jalostuskäyttöön tarkoitettu ohjelma tuhoaa sukulaisuustiedot ja laskee esim täyssisarille samalla pässillä astutettaessa eri sukusiitosprosentin?

Toivomme MTK:n tulevan avuksemme tilannetta selvittämään, tuottajien resurssit ei yksin enää riitä!