Länsi-Pohjan Keskussairaalan toimintojen säilyttämiseksi

Emme hyväksy sitä, että Länsi-Pohjan Keskussairaalan toimintoja huononnetaan.

Lapinliitto palkkasi konsultin laatimaan arvionsa sairaalastamme.

Ensinnäkin konsultti on sitä mieltä, että Länsi-Pohjan Keskussairaala on liian monipuolinen palveluiltaan ja siellä on liikaa resusseja. Päivystysvalmiutta hän esittää heikennettäväksi, jolloin potilaat joudutaan viemään joko Ouluun ta Rovaniemelle. Päivystystilanteessa esimerkiksi yöllä se voisi olla kohtalokasta mm.aivoverenvuoto-, aivoinfarkti-tai sydäninfarktitilanteissa, kun matka kestää reilun tunnin.

Jos päivystystoimintoja vähennetään ja esimerkiksi yöllä ei tehdä leikkauksia eikä ole leikkausvalmiutta, tänne ei enää hakeudu lääkäreitä eikä osaajia ja LPKS ajetaan alas.

Konsultti esittää riskisairauksien keskittämistä Ouluun, jolloin meille ei enää hakeutuisi erikoislääkäreitä eikä naistentautien erikoislääkäreitä. Jos synnytystoimintaa ei ole, muutakaan päivystystoimintaa ei voida ylläpitää. Päivystys on kokonaisuus, josta ei voi ottaa pois osia, vaan kokonaisuudesta on pidettävä kiinni.Synnytystoiminnan siirtämisellä aiheutetaan myös lastenosaston siirtyminen pois, joka on lapsiperheitä ja alueen vetovoimaisuutta heikentävä olennainen osa.