Lappeenrannan länsialueen kouluverkko EI SUURKOULULLE

Me allekirjoittaneet vastustamme suurkoulun rakentamista Lappeenrannan Sammonlahteen. Vaadimme, että Lappeenrannan kaupunki selvittää vielä tarkasti vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat 200-500 oppilaan koulut länsialueelle ja takaavat turvallisen koulutien myös pienimmille koululaisille.

Lappeenrannan kaupunki on tehnyt palveluverkkotarkastelun, jonka pohjalta todennäköiseksi vaihtoehdoksi länsialueen kouluverkon lähitulevaisuudelle on nousemassa jopa 1400 lapsen yksikkö nykyisen Sammonlahden yläkoulun alueelle sisältäen päiväkodin, alakoulun ja yläkoulun. Samalla tämä merkitsisi lähikoulujen ja päiväkotien lakkauttamista (Kuusimäen, Skinnarilan, Lavolan koulut, Skinnarilan ja Liesharjun päiväkodit).

Vanhemmat ja muut kaupunkilaiset ovat huolissaan mm. lasten koulumatkojen turvallisuudesta, liikenteen ruuhkautumisesta länsialueella ja turvallisen yhteisöllisyyden katoamisesta kouluista.

TÄRKEÄÄ: Kaupunkilaisilla on aikaa antaa palautetta palveluverkkotarkastelusta 31.8.2015 asti.

Tämän jälkeen edetään seuraavasti:

-       Esittelijän / esittelijöiden esitys - syyskuu 2015

-       Lautakuntien talousarvioesitys - syyskuu 2015

-       Kaupunginhallituksen talousarviokäsittely - Marraskuu 2015

-       Kaupunginvaltuusto, linjauspäätös ja investointiohjelman vahvistus - 7.12.205.

Toimi siis nopeasti ja kerro tästä myös muille! Kanna vastuusi lastemme ja kaupunkimme tulevaisuudesta.

VAIKUTA

-      Allekirjoita tämä adressi

-      Kommentoi otakantaa.fi -sivustolla 31.8.2015 mennessä

-      Kirjallinen palaute 31.8.2015 mennessä

Asiakaspalvelukeskus Winkkiin, Villimiehenkatu 1, 53100 Lappeenranta tai

sähköpostilla: kirjaamo@lappeenranta.fi

TAUSTATIETOJA

Päiväkoti- ja kouluverkoston vaihtoehtotarkastelu >>

“Länsialueen palveluverkko

Kaupunki varautuu lähivuosina uudistamaan palveluita sekä korjaamaan että rakentamaan uusia julkisia rakennuksia Lappeenrannan länsialueella. Ennen päätöksentekoa tutkitaan, mitä kannattaa korjata ja minne pitää rakentaa kokonaan uutta. Tämä palveluverkkotarkastelu kattaa päiväkotien ja koulujen sijoituspaikkojen lisäksi myös muut kaupungin palvelut, kuten nuorisotilat, kirjastot ja liikuntapaikat. Samassa yhteydessä kartoitetaan myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tilatarpeita alueella.   Tarkasteltava alue ulottuu Kuusimäestä ja Kourulasta Lavolan ja Sammonlahden kautta Rutolaan ja Laptonniemeen saakka. Siinä otetaan huomioon alueelle suunniteltu asuntorakentaminen ja kasvava asukasmäärä.   Asukkaiden toivotaan tutustuvan tehtyihin selvityksiin, osallistuvan asukastilaisuuksiin ja keskusteluun muun muassa Otakantaa.fi-palvelussa. Palautetta voi antaa myös toimittamalla näkemykset kirjallisesti Asiakaspalvelukeskus Winkkiin, Villimiehenkatu 1, 53100 Lappeenranta tai sähköpostilla kirjaamo@lappeenranta.fi . Valmistelumateriaali on nähtävänä myös Asiakaspalvelukeskus Winkissä kaupungintalolla 5.5.2015 lukien.   Kaupunginvaltuusto tekee palveluiden sijoittumista ja korjaus- ja uudisrakentamista koskevan linjauspäätöksen joulukuussa 2015. Tämän jälkeen valmistellaan tarvittavat kaavamuutokset ja rakentamishankkeiden suunnittelu voi alkaa. Tavoitteena on, että ensimmäiset uudet päiväkoti- ja koulutilat ovat valmiina syksyllä 2019. Rakentaminen ja peruskorjaukset jatkuvat 2020-luvulle.”

Marika Huttunen, Lpr länsialueen kouluverkko, Facebook-ryhmä    Ota yhteyttä adressin tekijään