lappilaisten kylien tievalojen puolesta

Lapin ELY-keskus on lähestynyt muutamia Lapin kuntia kirjeellään 20.4.2011

TIEVALOJEN SANEERAUKSET JA LAMPPUJEN VAIHDOT XXXX KUNNASSA

Maanteiden tievaloihin vaihdetaan vähemmän energiaa kuluttavat suurpainenatrium-valaisimet lähivuosien aikana. Samassa yhteydessä tutkitaan tievalaistusten tarpeellisuutta.

Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuuri-vastuualue on teettänyt valtion omistamille maanteille selvityksen tievalaistuksen tarpeellisuudesta. Selvityksen perusteella on laadittu lista nykyisistä tievalaistuksista, joissa on vähäisimmät perusteet valaistukselle selvityksessä käytetyillä kriteereillä. Kriteereitä olivat mm. liikennemäärä, asukasmäärä, pimeän ajan onnettomuudet sekä nopeusrajoitukset.

Ne valaistukset, joille ei selvityksen mukaan ole enää perusteita, tullaan purkamaan. Lapin ELY-keskus tarjoaa kuitenkin kunnalle mahdollisuuden ottaa purettavaksi tulevat tievalaistukset laitteineen ja energiakustannuksineen, mikäli kunta haluaa säilyttää valot...

______

Me allekirjoittaneet VAADIMME menettelyn lopettamista ja kylien mielen rauhan palauttamista.

Perusteluina esitämme:

1) Purkamiseen tehdyt kriteerit sopivat paljon paremmin rakentamisen kriteereiksi

2) Purkaminen on erittäin suuri uhka yleiselle turvallisuudelle, ihmisten tasa-arvoisuudelle ja kylien elinvoimaisena pitämiselle

3) Kylillä ei ole liikunta- ja harrastuspaikkoja, joten suuri osa kyläläisistä käyttää tietä "kuntopolkunaan". Tahdotaanko tämäkin terveyttä ennaltaehkäisevä toimenpide vielä kylien ihmisiltä?

4) Koululaiset odottavat koulukyytejään kapean tien reunalla. Valojen sammuttua, auton odottajat katoavat pimeyteen. "Meidän kylissä ei ole paljon lapsia, mutta yksikään heistä ei ole liikaa..."

5) Liikennemääriin vetoaminen on tyhjää, sillä useimmat saneerauksen kohteena olevat kylät ovat vilkkaan rekkaliikenteen vieressä. Yksi täysiperävaunullinen rekka-auto vastaa ainakin 20-30 henkilöautoa.

6) Pimeän ajan onnettomuudet kriteerinä????? Sammutetaanko valot siksi, että voidaan laskea ne pimeän ajan onnettomuudet?

7) Maakunnassa on alkamaisillaan useita kaivoshankkeita, ja niiden myötä rekka- ja muu isoliikenne moninkertaistuu.

8) Maakunnassa on useita arjen turvallisuuteen liittyviä hankkeita ja toimenpiteitä meneillään. Nämä toimen viisveisaavat kyläläisten omaehtoiselle toiminnalle.

9) Viimeistään näillä toimin kylät tyhjennetään. "Hyvinvointi lähtee kylistä..! - Se meni jo!"

10) Tämä on vain lähtölaukaus. Seuraavien kylien valojen saaneeraus tulee kyllä, sillä tämän jälkeen on olemassa jo hyvät ennakkotapaukset.

HUOM! Adressi luovutetaan syksyllä (pvm päättämättä) Ely-keskuksen edustajille asiaan liittyvässä tilaisuudessa Rovaniemellä. Seuraa www.lapinkylatoiminta.fi sivustoa; siellä tiedotetaan tulevasta tapahtumasta!

LAPIN KYLÄTOIMINTA    Ota yhteyttä adressin tekijään