Lapsilisälle tulokatto

Lapsilisä on tarkoitettu lapsuus- ja nuoruusajan vaate-, ruoka-, koulukirja- ja harrastusmenojen kattamiseen, jotta kaikilla olisi hyvä lapsuus ja nuoruus ilman puutetta perusasioista.  Lapsilisä maksetaan kaikille suomalaisille, vaikka monien tulot ovat niin korkeat, etteivät he tarvitse sitä lapsen tai nuoren elättämiseen. He säästävät lapsilisät, jotta lapsella on myöhemmin valmiina rahaa esim. opiskelua, ajokorttia, auton tai asunnon ostamista varten. Tämä ei kuitenkaan ole lapsilisän tarkoitus. Se tekee yhteiskunnasta eriarvoisen. Toisilla on kotoa lähdettäessä säästöön laitetut lapsilisät omassa käytössään, kun taas useimmilla niitä ei ole.

Vaadimme, että lapsilisä poistetaan perheiltä, joiden yhteenlasketut bruttotulot ovat yli 120.000 euroa/v. Säästöön jäävät rahat voidaan käyttää työttömien lapsiperheiden ja yksinhuoltajien lapsilisien korottamiseen sekä lasten ja nuorten digipeliriippuvuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn ja hoitoon.