Lehdistöalennus säilytettävä junaliikenteessä

VR-yhtymä aikoo poistaa junamatkojen lehdistöalennuksen huhtikuun alussa. Toimittajat ovat saaneet pidemmistä junamatkoistaan 25 prosentin alennuksen VR:n hyväksymällä lehdistökortilla. Suurin jäsenjoukko eli 15 700 henkeä on Journalistiliitolla. Muita alennukseen oikeutettuja ovat muun muassa päätoimittajayhdistysten ja Ylen päällikköyhdistyksen, Matkailutoimittajien Killan, Suomen Arvostelijain Liiton ja Finlands Publicistförbundin jäsenet.

”Pahiten päätös kirpaisee freelancereita, jotka tekevät paljon työmatkoja junalla. Monille heistä matkakulujen saaminen toimeksiantajilta ei ole ollut helppoa, joten luvassa on lisää hankaluuksia.” Pekka Vehviläinen, Journalisti.fi 4/ 2011 (http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/ lehti/2011/04/)

Tältä pohjalta vaadimme lehdistöalennuksen säilyttämistä. On kysymys erityisesti freelance-toimittajille merkittävästä asiasta. Freelancerit ovat enimmäkseen pienituloisia ammatinharjoittajia, jotka saavat hakea tulonsa juttumatkoilta usein hyvinkin pitkien etäisyyksien päästä. Monelle freelancerille matkakorvausten saaminen toimeksiantajalta on hankalaa, joten toteutuessaan lehdistöalennuksen poisto lisäisi menoja ja tekisi tuntuvan loven ennestäänkin jo pieniin tuloihin.

Kysymme myös, onko tämä hyväksi VR:n omalle brändille. Varsinkin, kun päätös aiotaan toteuttaa näin yksipuolisesti, pelkkänä ilmoitusluonteisena asiana. VR teki aikoinaan jo ”palveluksen” Matkahuollolle poistamalla lipuilta poikkeamisoikeudet. Mielestämme tässä ollaan tekemässä samanlaista karhunpalvelusta tilanteessa, jossa pitäisi pikemminkin huomioida entistä enemmän erityisryhmät, lisätä junamatkustamisen suosiota ja miettiä keinoja, joilla VR voisi turvata asiakaslähtöisesti markkina-asemansa myös tulevaisuudessa.

Aki Alanko