Lentomeluhaitta poistettava

Me allekirjoittaneet vaadimme, että lentoliikennettä Helsinki-Vantaan lentokentän kolmannella kiitotiellä rajoitetaan merkittävästi. Kolmas kiitotie otettiin Helsinki-Vantaan lentokentällä käyttöön vuonna 2003. Siitä asti Espoon Laaksolahden, Jupperin, Viherlaakson, Lippajärven ja Kauniaisten sekä Länsi-Vantaalla Pähkinärinteen, Hämevaaran ja niistä itään olevien alueiden yli on tietyissä tuuliolosuhteissa lentänyt lentokoneita erittäin matalalla. Koneita lentää jopa minuutin välein jatkuvasti aikaisesta aamusta myöhään yöhön. Varsinkin laskeutuva lentoliikenne aiheuttaa sietämätöntä melua. Nousevan lentoliikenteen osuus kolmannella kiitotiellä on kasvanut jatkuvasti ja myös sen aiheuttama meluhaitta on merkittävä.

Me allekirjoittaneet emme halua että asuin- ja elinympäristömme pilataan lentoliikenteen takia. Tällä hetkellä kolmas kiitotie näyttää olevan laskeutuvien koneiden käytössä aina kun ei tuule lounaasta tai lännestä eikä käyttöä rajoiteta mitenkään, vaikka laskeutumisreitti 04L kulkee tiheästi asutun ja erityisesti pientalovaltaisen alueen yli.

Pientaloasumiseen kuuluu oleellisesti ajanvietto ulkona mutta kun lentomelun takia ei ulkona pysty edes kuulemaan normaalia puhetta, ei ulkona ole rentouttavaa eikä viihtyisää. Haluamme myös nauttia yöunemme rauhassa. Terveyshaitat ovat kiistattomia, kun puhutaan erittäin kovasta ajoittaisesta melusta. Emme myöskään halua, että lapsemme joutuvat kasvamaan kovassa melussa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että asuinalueemme lentomelun vaikutukset tutkitaan ja selvitetään perusteellisesti. Asukkaiden olosuhteet on tutkittava haastatteluin ja puolueettomin mittauksin. Vaihtoehtoiset ratkaisut on selvitettävä perinpohjin, sillä nykyinen tilanne on sietämätön. Kustannukset eivät saa rajoittaa meluntorjuntaa, sillä lentotoimintaa laajentaviin investointeihin näyttää kyllä rahaa löytyvän.

Vaadimme, että kun Helsinki-Vantaan ympäristölupaa myönnetään, asuinalueemme meluhaittojen poistaminen otetaan luvan ehtoihin mukaan. Luvan myöntäminen pitää perustua ajantasaiseen ja paikkansapitävään tietoon, ja ehtojen täyttämistä seurattava ja valvottava jatkuvasti puolueettomin mittauksin ja asukkaiden haastatteluin. Lupaehtoihin pitää myös saada hetkellisten melupiikkejä koskevat rajoitukset. Todellisiin toimenpiteisiin meluhaitan poistamiseksi on ryhdyttävä ilman viivytyksiä.

Tämä adressi luovutetaan ympäristölupaviranomaisille lokakuussa 2007.

Lisäys 31.10.2007

Adressi on luovutettu Länsi-Suomen ympäristölupavirastoon että Uudenmaan ympäristökeskukseen.