Liha takaisin kouluruokaan

Kasviksilla ei elä. Kasvavat nuoret tarvitsevat lihaa ruokaansa, että saavat proteiinia sekä energiaa. Pienempi mutta ei suinkaan turha huolenaihe on myös ruoan maku joka ei ole muuttunut parempaan suuntaan kasvisten lisäämisen myötä vaan toisinpäin. Kouluruuan ei tarvitse olla gourmet-ateria, mutta pienikin panostus voi innostaa oppilaita syömään koulussa eikä olemaan nälkäisiä tai käymään kaupasta pikaruokaa.

Vaikka lämpimässä ruuassa olisikin lihaa, salaatti on silti pidettävä rinnalla. Näin oppilaat saisivat oikeasti monipuolisen koululounaan, joka myös täyttää mahan. Kasvissyöjillä on omat ateriansa, mutta yhtä lailla lihansyöjillä on oikeus syödä lihaa. Nälkäisenä on ikävä olla pitkä päivä koulussa.

Ehdotan, että kouluruuan suunnittelussa kuunneltaisiin ennen kaikkea oppilaiden mielipiteitä. He tietävät mitä tahtovat syödä ja usein oman parhaansa. Kouluruuan suunnittelussa voitaisiin harkita suunnan vaihdosta kasvispainotteisesta ruuasta takaisin täyttävämpään ruokaan. Esimerkiksi laaja kouluruokakysely voisi olla paikallaan.

Susanne Loikkanen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Susanne Loikkanen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…