Masalan Ljusdalan kunnostusta ei saa lykätä!

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Masalan Ljusdalan teatteritalon kunnostus on aloitettava vuonna 2010 ja sen määrärahat palautettava talousarvioon!

Perustelut:

Kirkkonummen kunnan vuoden 2010 talousarviossa Masalan Ljusdalan teatteritalon peruskorjaus on poistettu hankelistoilta. Määrärahat on vastoin aiempia suunnitelmia siirretty vuosille 2013 ja 2014. Remontin oli tarkoitus valmistua talon 100-vuotisjuhliin 2011.

Kirkkonummen kunnan nettisivuilla sanotaan ensi vuoden talousarviosta seuraavasti: "Kirkkonummen tulevan vuoden talousarviossa peruspalvelut pyritään turvaamaan ja aloitetut suuret hankkeet jatkuvat suunnitelmien mukaan." Kirkkonummen kerrotaan myös pitävän taantumasta huolimatta kiinni positiivisesta vireestä: "Emme halua pysäyttää meneillään olevia hankkeita, joilla on kauaskantoinen vaikutusta kunnan tulevaisuudelle", kunnanjohtaja perustelee.

Masalan nuorisoteatterin tukikohtana toimivan Ljusdalan peruskorjausurakka on pistetty käyntiin jo 2007 tarveselvityksellä. 2008 tehtiin hankesuunnitelma, jonka valtuusto hyväksyi 2009 helmikuussa. Kuluvana vuonna peruskorjaus on suunniteltu ja piirustukset tehty. Kunta on siis vasten sanojaan pistämässä jo pitkällä olevaa hanketta jäihin vaarantaen teatterin tekemän nuoriso- ja kulttuurityön.

Talousarviosta selviää, että sivistystoimen ensi vuoden tavoitteissa on nuorten harrastusmahdollisuuksien lisääminen sekä Masalan nuorisoteatterin yhteistyön lisääminen mm. Masalan lukion ja yhteistyötahojen kanssa. Kirkkonummen kunnan tavoitteet ja toiminta ovat pahasti ristiriidassa.

Tilanne Ljusdalassa on huolestuttava. Talo on viime vuosina päässyt ränsistymään pahasti. Viime kesänä ulkorappuset murtuivat ja pihan huvimaja meinasi kuntonsa takia kaatua kunnes se kunnostettiin paikallisten työttömien toimesta. Kevättalvella katosta valui vettä teatterisaliin. Tilat eivät ole kunnolliset suurille harrastaja- ja katsojamäärille. Teatteriyleisöt ihmettelevät jatkuvasti julkisivun rapisevaa maalia ja harrastajia on jonoksi asti - mm. tilojen puutteellisuuden takia kaikkia ei kuitenkaan saada toimintaan mukaan.

Ljusdalan talo on yli sadan harrastajan käytössä. Aktiivisia teatteriryhmiä Masalan nuorisoteatterissa on tällä hetkellä 8. Kuluneen kesän kesäteatteriesityksen "Mies joka ei osannut sanoa ei" näki 1781 kävijää. Teatteri täyttää vuonna 2011 30 vuotta ja on vakiinnuttanut toimintansa Kirkkonummen kuntalaisten omana teatterina.

Masalan nuorisoteatterin sivut
Pelastakaa Ljusdala Facebookissa
Pöytäkirjat ja esityslistat Kirkkonummen kunnan sivuilla

-----
Adressi ja 1153 nettiadressin sekä 260 paperiadressin allekirjoittajan nimet on luovutettu Kirkkonummen kunnanhallitukselle 26.10.

Kunnanhallitus päätyi esittämään korjausrahojen palauttamista valtuustolle, ja valtuusto hyväksyi talousarvion esityksen mukaisesti kokouksessaan 9.11. Peruskorjaushanke etenee siis jälleen aiempien suunnitelmien mukaisesti!

Lämmin kiitos kaikille tukijoille, ja tervetuloa tutustumaan teatterimme toimintaan!

10.1.2010

Hyvää uutta vuotta kaikille tukijoille! Pyynnöstä tiedoksenne seuraava viesti Kirkkonummen kunnalta!
Seuraamme korjaushankkeen edistymistä ja tiedotamme siitä teatterin nettisivuilla ja facebook-ryhmässä.

Kirkkonummen kunta
Konsernihallinto 7.1.2010

Masalan nuorisoteatterin kannatus ry
Tero Leskinen

Vastaus kansalaisadressiinne Masalan Ljusdalan peruskorjauksen puolesta

Vastauksena kansalaisadressiinne ilmoitamme, että Masalan Ljusdalan peruskorjausta varten Kirkkonummen kunnan talousarviossa on 340.000 euroa varattu vuodelle 2010 ja 890.000 euroa vuodelle 2011.

Pyydämme teitä saattamaan tämän adressin allekirjoittaneiden tietoon.

Hyvän uudenvuoden toivotuksin
Ulla Gahmberg
kunnansihteeri
-----