Loppu surevien epäasialliselle kohtelulle lemmikkituhkaamossa

Turun Seudun Lemmikkituhkaamo mainostaa palveluitaan mm. näin:

Lemmikkien omistajina ja ystävinä ymmärrämme hyvin miten vaikeaa on luopua rakkaasta lemmikistään. Toivommekin saavamme auttaa ja tukea Teitä palvelumme kautta mahdollisimman hyvin. Lemmikkinne saa tuhkauspalvelun kiireettömästi ja kauniilla tavalla.

Muistohuoneessa voitte viettää rauhassa yhteisen viimeisen hetken ennen tuhkaamista.

Olin kuullut huonoja kokemuksia ko. paikasta jo etukäteen, ja kun tuhkaamossa tarjottiin myös lemmikin eutanasiaa, soitin nettisivuilta löytämääni ajanvarausnumeroon kysyäkseni asiasta, jolloin puhelimeen vastannut nainen välittömästi suuttui, kun en ollut ymmärtänyt soittaa SUORAAN asiaa hoitavalle eläinlääkärille, jonka numero löytyi eri sivulta kuin ajanvaraus. Yritin pyytää anteeksi, jolloin vastauksesi tuli vihainen "en minä ala sinun kanssasi tästä kinata". Olisi pitänyt jo tuossa vaiheessa ymmärtää olla menemättä ko. tuhkaamoon.

Koirani lopetettiin kuitenkin klinikalla, koska tuhkaamon eläinlääkäreitä ei saanut akuutisti kiinni, joten ajoimme 15 asteen pakkasessa tuhkaamoon, jonne olimme varanneet ajan, josta olimme itse asiassa pari minuuttia myöhässä koska klinikalla kesti. 20-kiloinen kuollut koira on vaikea kantaa parkkipaikalta ovelle - joka olikin lukossa, eikä ketään paikalla. Sama nainen, jonka kanssa puhuin puhelimessa, saapui soiton jälkeen, lähemmäs vartin myöhässä, ja koko ajan piti pitää koiraa sylissä, kun en kestänyt sitä jäiseen maahan laskea. Huomautettaessa myöhästymisestä, nainen alkoi puolustella ERITTÄIN aggressiiviseen sävyyn. Sitten hän käski jättää koiran jäisille portaille, jolloin sain paniikkikohtauksen (minulla on vaikea ahdistuneisuushäiriö, ja tilanne oli TODELLA raskas minulle). Sain kuulla mm. että "tuollaisia mielenterveystapauksia ei pitäisi päästää tänne ollenkaan". Kun hetken kuluttua yritin pyytää anteeksi paniikkkiani, nainen vastasi "pitää silti osata käyttäytyä!".

Lisäksi muistohuoneen rauhallisesta hetkestä ei ollut tietoakaan, kun nainen seisoi koko ajan vieressä ja puhui taukoamatta kun yritin hyvästellä koiraani - tästäkin olin kuullut täsmälleen samanlaisista kokemuksista jo aiemmin. Luopuminen koirasta oli muutenkin rankkaa, kyseinen tuhkaamo teki siitä painajaismaisen kokemuksen, ja käänsi viimeisen muiston rakkaasta koirastani pelkästään traumaattiseksi.

Missään nimessä ko. henkilö ei ole työhönsä sopiva, eikä hänen pitäisi olla minkäänlaisissa tekemisissä lemmikkinsä menetystä surevien ihmisten kanssa, oli näillä mielenterveysongelmia tai ei.