Hämeenlinnan löytöeläimille kunnollinen hoito ja mahdollisuus uuteen kotiin

Hämeenlinnan kaupunki kilpailuttaa löytöeläinten hoidon järjestämisen ainoana ilmoitettuna valintaperusteenaan halvin hinta. Laki velvoittaa kuntaa järjestämään hoidon löytöeläimelle 15 vuorokauden ajaksi, tämän jälkeen eläimen saa myydä, luovuttaa tai lopettaa. Jos hoidonjärjestäjä päätyy hävittämään eläimen, kuten kaupungin tarjouspyynnössä ilmaistaan, kunta maksaa lopetuskustannukset.

Tähän asti löytökissoissa on huolehtinut Kissakoti Kattila, joka lahjoitus-, myyjäis- ja muilla tuotoilla mahdollistaa kissoille kodinetsintäajan.
Jokaiselle kissalle pyritään löytämään uusi koti, jos aikaisempaa omistajaa ei löydy. Terveitä tai parannettavissa olevia kissoja ei lopeteta, vaikka virallinen tuki päättyy 15 vuorokauden jälkeen. Kattila myös ilmoittaa netissä kuvien kera löydetyistä kisoista ja pyrkii näin edistämään kissojen pääsyä takaisin kotiin tai löytämään uuden kodin.

Kun kaupunki ilmoittaa ainoaksi valintaperusteekseen halvimman hinnan, tämä mahdollistaa eläinten heikomman hoidon ja suoranaisen rahastuksen hoitoa tarjoavilta tahoilta, jos oletuksena on, että eläin lopetetaan 15 vuorokauden jälkeen. Valintaa tehdessä pitäisi huomioda eläimille tarjottavat tilat ja hoito, ei vain hintaa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Hämeenlinnan kaupunki ei lähde huonontamaan löytöeläinten oloja, tutustuu hoitopaikkaa tarjoavien tahojen tiloihin ja tekee valintansa eläinten tarpeisiin perustuen sekä huomioi Kissakoti Kattilan vuonna 2009 tekemät uudistukset löytökissojen tiloihin.

Kaupungin tarjouspyyntö nähtävillä osoitteessa: http://www.hameenlinna.fi/Hameenlinna-tietoa/Viestinta/Tarjouspyynnot/Talteenotettujen-kissojen-ja-koirien-seka-muiden-seura--ja-harrastuselainten-tilapainen-hoito/

Laura Niiniö, (Hämeenlinnan Seudun Eläinsuojeluyhdistys ry)    Ota yhteyttä adressin tekijään