Lukiolaista/ toisenasteen koulutuksessa olevaa nuorta ei velvoiteta ottamaan opintolainaa

Tämän adressin allekirjoittaneet vastustavat sitä, että peruskoulun päättäneen nuoren tulisi ottaa opintolaina jo lukio-opintojen/ ensimmäisten toisen asteen ammatillisten opintojen aikana. Vähävaraiset perheet, jotka joutuvat hakemaan Kelasta toimeentulotukea, kokevat kovan iskun, kun Kela vaatii vanhempien luona asuvaa nuorta ottamaan opintolainaa, jotta hänellä olisi edes mahdollisuus saada toimeentulotukea.

Lukiokoulutus on yleissivistävä, ei ammatillinen koulutus. Suoritettuaan lukion ja ylioppilastutkinnon, nuori ei automaattisesti saa jatko-opintopaikkaa saatikka työpaikkaa. Tasavertaisuuden vuoksi myös peruskoulunsa päättäneen ensimmäistä ammatillista perustutkintoaan suorittavan nuoren ei tulisi joutua ottamaan opintolainaa tässä vaiheessa. Usein peruskoulutus ei vielä riitä siihen, että saa työpaikan, vaan lisäksi vaaditaan ammattitutkintoa tai lisäkoulutusta.

Kun Kela vaatii nuorta ottamaan opintolainan jo tässä vaiheessa elämää, se ei tue millään tavoin nuorten tulevaisuutta. Moni nuori ylivelkaantuu jo lukio-opintojen aikana. Miten käy lainan maksun? Entä niiden varsinaisten opintojen eli jatko-opintojen kanssa? Tällä opintolainan pakkomyynnillä vaarannetaan paitsi nuorten opiskelu myös edesautetaan nuorten maksuhäiriömerkintöjä. Maksuhäiriöinenhän ei ole lainakelpoinen. Lisäksi tämä pakottaminen opintolainan hakuun jo opintojen tässä vaiheessa tulee korostamaan entisestään nuorten sosiaalisten asemien eroja. Nuoret ovat eriarvoisessa asemassa, sillä vähävaraisten lapset joutuvat ottamaan lainan jo heti peruskoulun jälkeisissä opinnoissa, kun taas parempituloisten lapset välttyvät lainanotolta vanhempien kustantaessa lapsen opiskelukulut.

Jatko-opinnoissa (yliopisto, AMK, korkeakoulu ja muut ammatilliset oppilaitokset) opintolainan nostaminen on järkevämpää.

Me allekirjoittaneet kannatamme sitä, että lukiokoulutuksessa tai 1. ammatillisessa peruskoulutuksessa olevia nuoria ei velvoiteta nostamaan opintolainaa. Haluamme tukea nuorten opiskelua ja yhdenvertaisuutta.