Luomutuotanto jatkuttava Suomessa

Vuoden 2010 Maabrändivaltuuskunnan loppuraportin yksi keskeisimmistä tehtävistä on nostaa luomutuotanto Suomessa huippuunsa. Jyrki Kataisen luotsaaman ryhmän tavoitteena olisi muuttaa puolet Suomen maataloustuotannosta luomuksi vuoteen 2030 mennessä.

Nyt on kansan keskuuteen saapunut tieto, että Kataisen hallitus on valmistelemassa asetusta, jonka mukaan Suomessa ei olisi enää mahdollista siirtyä luomutuotantoon. Tämän seurauksena luomutuotanto Suomessa loppuisi melko pian kokonaan.

Katainen käänsi takkinsa tässä asiassa, missä seuraavaksi?

Ohessa eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Lepän antama tiedote lehdistölle:

"Lehdistötiedote: Nuoret ja luomu hallituksen hampaissa

Tiedotusvälineille ti 28.2.2012

Nuoret ja luomu hallituksen hampaissa

Jyrki Kataisen (kok.) hallitus on antamassa asetusta, joka estää maataloustilojen siirtymistä luomutuotantoon, sanoo keskustan kansanedustaja Jari Leppä.

- Valmisteilla oleva asetus on jo yleisesti tiedossa, mutta hallitus ei reagoi asiaan millään lailla, sanoo Jari Leppä, joka on eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja.

Lepän mukaan nuorten viljelijöiden tulevaisuus on vaakalaudalla. Asetuksella estetään uusien maatalouden ympäristötukisitoumusten tekeminen tänä ja ensi vuonna.

– Käytännössä tämä estää kannattavat sukupolvenvaihdokset maatiloilla, Leppä sanoo.

Suomalaisen ruuan saatavuus edellyttää sukupolvenvaihdoksia. Tämän hallituskin on myöntänyt.

– Nyt ympäristötuen epääminen vetää maton jalkojen alta juuri niiltä rohkeilta nuorilta, jotka uskovat suomalaisen ruuan tulevaisuuteen. Tilanne on hävytön sukupolvenvaihdosta tekeville ja se tulee varmasti myös karsimaan entisestään nuoria, jotka tulevaisuudessa pohtivat viljelijäksi ryhtymistä. Tämä on piittaamattomuutta hallitukselta, Leppä tuomitsee.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen määrittelee hallituksen toiminnan lyhytnäköiseksi.

– Jos hallitus toteuttaisi omaa ohjelmaansa, ministerit olisivat jo julkisuudessa vaatineet ympäristötukiasetuksen muuttamista, Tiilikainen sanoo.

Hän muistuttaa, että hallituksen ohjelmaan on kirjattu luomu- ja lähiruoan kääntäminen vahvaan nousuun Suomen maatalouspolitiikassa.

– Nyt hallitus ampuu omia tavoitteitaan alas. Luomualan kasvua vaikeutetaan ja uusien luomuviljelijöiden tulo alalle estetään, sanoo Tiilikainen, joka on itsekin luomuviljelijä.

Tilanteen yhdistyminen sukupolvenvaihdoksiin kärjistää ongelmaa entisestään. Juuri sukupolvenvaihdos on monella tilalla luonteva hetki luomuun siirtymiselle. Luomumarkkinat kasvavat ja viljelijöiden aito huoli maaseutuympäristön ja vesistöjen puhtaudesta kannustavat nuoria viljelijöitä luomuun.

– Näinkö kokoomus ja vihreät aikovat suomalaisen ruoantuotannon turvata ja luomusta Suomelle maabrändiä rakentaa, ihmettelevät keskustan kansanedustajat.

Lisätietoja:

eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan pj. Jari Leppä, 050 511 3041

keskustan eduskuntaryhmän pj. Kimmo Tiilikainen, 050 511 3174"

(http://www.jarileppa.fi/index.php?id=ajankohtaista&id2=37)