Luovin Liprakka uimahallin säilyttäminen Liperissä

VETOOMUS LIPERIN KUNNASSA SIJAITSEVAN LUOVIN YLLÄPITÄMÄN LIPRAKKA UIMAHALLIN TOIMINNAN JATKUMISEN PUOLESTA.

Liperin kunta on tehnyt päätöksen, 4.3.2013 kokouksessaan, tukea Liprakan toimintaa vuoden 2013 loppuun saakka. Olemme kuntalaisina, Liprakan uimahallin käyttäjinä ja koululaisten vanhempina huolissamme kuntamme ainoan uimahallin käytön loppumisesta.
Vetoamme päättäjiin, perusteluin ja nimilistoin, että he ottavat asian uudelleen käsittelyyn ja jatkavat vuoden 2014 alusta Liprakan toiminnan tukemista tai ottavat Liprakan kokonaisuutena kunnan toimipaikaksi järjestäen kuntalaisille uimahallipalvelua.

Perustelut:
1. Liprakka on kunnan keskeiselläpaikalla sijaitseva ja ainut uimahalli, lähimmät Joensuussa ja Outokummussa. Joensuuhun on tulossa lakkautettavan Kontiolahden uimahallin käyttäjät ja nyt jo uimahalleissa ei ole tilaa Liperiläisille. Outokumpu on suurimmalle osalle kuntalaisia pitkän matkan päässä ja Outokummun käyttöaste on
niin korkea, etteivät sinne Liperin kuntalaiset mahdu.

2. molemmat paikat (Jns ja Outokumpu) ovat matkaltaan niin kaukana kaikista Liperin kunnan alueella olevista kouluista, että kouluajan puitteissa ei uinnin opetusta voida järjestää. Tämä on huonoasia näin järvivoittoisessa maassamme. Uimataito tulisi olla jokaisen perustaito!

3. käyttöaste Liprakan uimahallilla on hyvä ja esim. kansalaisopiston vesijumpparyhmään olisi ollut enemmän tulijoita mitä oli paikkoja. Ryhmäliikuntaohjaajat ovat todella ammattitaitoisia ja esim. iltaryhmissä on kokoajan enemmän kävijöitä.

4. Liprakka uimahalli on astma- ja allergiaystävällinen, sillä vedenpuhdistusjärjestelmä on otsonipohjainen ja allastilat on rakennettu sisäilmaluokan 1 mukaisesti. Tämän vuoksi Liprakan uimahallissa on kävijöitä muistakin kunnista, jopa Joensuun eteläpuolelta saakka. Tästä johtuen moni kävijä ei pysty siirtymään Joensuun ja Outokummun uimahalleihin, joissa vesi kloorataan.

5. Liperin kuntaan on muuttanut/rakentanut varsinkin Ylämyllyn Jyriin uusia nuoria perheitä lapsineen. Miten käy myynnissä olevien tonttien, kun tarjonta tältä osin huononee. Ovatko nuoret perheet halukkaita muuttamaan kuntaan, josta puuttuu yksi peruspalvelu eli uimahalli.

6. kustannussäästö muuttuu helposti negatiiviseksi ja menot siirtyvät momentilta toiselle jos kuntalaisilta viedään liikuntamahdollisuus. Sitten jonotetaan terveyskeskuksen palveluita. Tällä hetkellä kävijöistä osa on sairaita tai/ja ylipainoisia, joille ei välttämättä muu liikunta sovellu ja tämä voi olla se ainoa mahdollinen. Jos se lopetetaan, niin mm. liikuntaelinvaivat lisääntyvät.

Lainaus; http://vesiliikunta.siirrot.neutech.fi/index.php?page=60
Vesivoimistelu auttaa pitämään useiden pitkäaikaissairauksien oireita kurissa ja vähentää joillakin kipulääkkeiden tarvetta. Tällaisia ovat muun muassa reuma, muut TULE-sairaudet, hengityselinsairaudet ja sydänsairaudet.

7. Liprakan uimahallin ja kuntosalin kehittäminen kunnan toimesta olisi yksi mahdollisuus. Tänä päivänä on olemassa monenlaista vesiliikuntaa, sellaisiakin joita ei ole tarjolla koko Pohjois-Karjalassa. Kunta voisi järjestää kuntosalin, perusvesiliikunnan ja uinnin lisäksi, erikoisempaa ryhmäliikuntaa. Näin toiminnasta saataisi kannattavaa. Tosin se vaatisi lisää ohjaajia (työllistäminen) ja pidempiä aukioloaikoja (työssäkäyvät perheet huomioiden).

Lainaus; http://vesiliikunta.siirrot.neutech.fi/index.php?page=78

AquaHarmony Pilates, Tai Chi ja Jooga sovellettuna veteen.
AquaLineDance Stetsoneille roisketta ja syke ylös!
Rivitanssia, countrya, riverdancea ja can-caniä.
AquaCapoeira Itsepuolustusta, tanssia ja kuuman Amerikan rytmejä!
AquaDisco KAIKKI ihanat discobiisit ja tutut askeleet veteen sovellettuna koko discon historian ajalta!
AquaPilates Vartalon hallintaa, hyvä ryhti ja mieli. AquaPilates
AquaLatin Vastustamattomia latinalaisrytmejä helppoihin vesijumppaliikkeisiin yhdistettynä ja keinuviin treeniliikkeisiin innostavina lötköpötköt.
AquaBells Vesipunttijumppa, jolla niska- ja hartiajännitys vähenee ja pääsärkyoireetkin saattavat helpottua.
Ai Chi Rentoutumista vesirentoutusvälineillä yksin, ryhmänä ja parittain. Vesi ja musiikki rentouttavat ja yhdessä niiden vaikutus tehostuu.
PilatesDeep Pilateksen avulla voit treenata vartaloasi syvälle vaikuttavien kehonhallintaliikkeiden avulla. Syvä vesi on erityisen hyvä ympäristö näille harjoituksille. Vastuksena pelkkä vesi ja kelluttajana vesivyö.
AquaSenior Ikäihmisten maun mukainen tunti, jossa jumpataan hymy huulessa, pilke silmässä ja muistellaan liikkeiden kautta nuoruutta. Välineinä perhoset, joilla potkukelkkailulihakset saa treeniä.
Joogavenytyksiä vesivyöllä Terveisiä Intiasta! Nyt venytellään jooga-venytyksiä syvään veteen sovellettuna.