Veikkausliigan ottelukoosteiden kuvan tason parannuttava

Tämän adressin tarkoituksena on saada Veikkausliiga ja sen TV-kuvan tuottamisesta vastaavat tahot ymmärtämään, että liigan ottelukoosteet eivät nykyisellään palvele kenties tärkeintä tarkoitustaan eli suomalaisen liigajalkapallon markkinointia penkkiurheilijoille.

Otteluita kuvataan usein kentän tasolta, minkä vuoksi pelin hahmottaminen vaikeutuu ja peli näyttää hyvin amatöörimäiseltä. Vaikka kamera välillä saadaankin sijoitettua korkeammalle, niin silloin kuvaaja - kuten myös kentän tasolta - zoomaa aivan liian lähelle pelitapahtumaa. Maalitilanteessa kuvaaja sitten yrittää seurata kameran kanssa pallon liikettä pelaajalta toiselle ja lopulta pallon lentorataa kohti maalia - tuloksena tilannetta ei pysty hahmottamaan ja kauniskin maali näyttää parhaimmillaan keskinkertaiselta onnenkantamoiselta. Kuvaajien jalkapallokuvaamisen taidoissa on siis huomattavasti parantamisen varaa, eivätkä yleiset kuvaamistaidot ja -tiedot tässä tapauksessa ole riittävä edellytys.

Ehdotammekin, että

• - jokainen kuvaaja koulutettaisiin kuvaamaan nimenomaan jalkapalloa. Aivan aluksi voitaisiin näyttää videolta, miltä tilanteet jalkapallossa näyttävät silloin kun sormi ei jatkuvasti haparoi zoominappia. Toki jo pelkkä ohjeistus zoomin välttämisestäkin voisi saada paljon aikaan.
  • - Veikkausliigan aloitteesta jokaiselle liigastadionille rakennettaisiin tämän kauden aikana väliaikaiset kuvaustornit, jos ei kameraa muuten saada sijoitetuksi kentän tasoa huomattavasti korkeammalle. Seuraavalla kaudella tämän vaatimuksen tulisi olla osana Palloliiton liigaseuroille asettamia olosuhdevaatimuksia.
  • - tarjolla olevia korkeampia kamerapaikkoja myös käytettäisiin, vaikka se tietäisikin kameran kantamista hieman hankalammin tavoitettavaan paikkaan.

Ehdotettujen toimenpiteiden kustannukset ovat minimaaliset kun niitä vertaa niihin markkinointietuihin, jotka seuraisivat siitä että suomalaiset ottelukoosteet nousisivat vaikkapa länsinaapurimme tasolle. Nämä ottelukoosteet toimivat nimittäin Veikkausliigan tärkeimpänä markkinointimateriaalina niille kymmenilletuhansille penkkiurheilijoille, jotka muodostavat käsityksensä pelin tasosta lähinnä Urheiluruudun ja Iltalehden nettivideoiden perusteella.

Mikäli parantamistoimenpiteisiin ei ryhdytä, niin tällöin mielestämme suurin osa ottelukoosteista kannattaisi jättää näyttämättä ja kuvaamatta. Heikkotasoisia ottelukoosteita lähettämällä tehdään vain karhunpalvelus koko suomalaiselle sarjajalkapalloilulle. Vertaamalla nykyisiä ottelukoosteita ulkomaisten liigojen ottelukoosteisiin saa aivan liian negatiivisen kuvan kotimaisen jalkapallon tasosta. Vaikka olemme toki pelillisestikin huippuliigoja jäljessä, niin kuvaamisen tason myötä suuren yleisön havaitsema ero venyy vähintään valovuoden mittaiseksi. Mielikuvissa potkupallo pysyy potkupallona, eikä tämän vuoksi katsomoihin lähdetä.

Tämän huolenilmaisun allekirjoittaneista moni tekee lähes päivittäin vapaaehtoista jalkapallotyötä ja on ottanut kunniatehtäväkseen edistää suomalaisen jalkapallon menestystä. Niin me kuin te Veikkausliigassakin pelaamme kaikki samassa joukkueessa.

Rakentavin terveisin,

Suomifutiksen ystävät

p.s. Kauempaa katsottuna nurmikin näyttää vihreämmältä!