Maatalousopetuksen säilyttäminen Ilmajoella

Vetoomus maatalousopetuksen säilyttämisen puolesta Ilmajoella

Maatalousalan opetuksella on Ilmajoella jo pitkät perinteet. Koulu on ollut osa Seinäjoen ammattikorkeakoulua jo noin kaksikymmentä vuotta.

Tällä hetkellä Seinäjoen ammattikorkeakoulun johtoportaassa on selvitelty yhtenä vaihtoehtona maatalouden opetuksen siirtämistä Seinäjoen keskustaan. Näin yritettäisiin muun muassa nostaa valmistuneiden lukumäärää ja pienentämään keskeyttämisprosenttia. Seinäjoen ammattikorkeakoulun strategiana on päästä alansa huipulle.

Myös me opiskelijat haluamme ehdottomasti, että yksikkömme olisi alansa huipulla. Olemme kuitenkin sitä mieltä, että opetuksen siirtäminen Seinäjoelle ei paranna tilannetta. Jotta opiskelijat saisivat koulunsa loppuun kunnialla, täytyy huomiota kiinnittää esimerkiksi opetukseen ja opintosuunnitelmiin, eikä opetuspaikkaan. Erittäin tärkeä osa koulutustamme ovat useat käytännön harjoitukset. Opetustilat sijaitsevat kätevästi Ilmajoen kampusalueella, mikä helpottaa huomattavasti lukujärjestyksien suunnittelua ja opiskelijoiden siirtymistä käytännön tunneilta teoriatunneille ja päinvastoin. Emme saisi lehmiä ja possuja mukaan Seinäjoelle, vaan joutuisimme ajamaan edestakaisin Seinäjoen ja Ilmajoen välillä. Monilla opiskelijoilla ei ole kotonaan maatilaa, joten he tekevät esimerkiksi monet koulutehtävät koulutilan tietojen mukaan. He saavat täällä lisäksi myös paljon käytännön tuntumaa tulevaan ammattiinsa maatalouden parissa.

Alamme on hyvin käytännönläheinen ja jotta koulustamme valmistuisi maatalouden huippuosaajia, tarvitsemme vahvan käsityksen ympäristöstä, jonka kanssa tulemme tekemään töitä. Alalla olevat opiskelijat jopa viihtyvät huomattavasti paremmin maaseudulla kuin kaupungin vilinässä. Opiskelijayhteisömme on erittäin tiivis ja yhteishenkemme on hyvin korkealla. Loistava esimerkki tästä ovat agrologikoulujen väliset suositut lentopallokisat, joita kutsutaan nimellä Nuijaturnaus. Opiskelijaelämä Ilmajoella on muutenkin vauhdikasta ja teemme yhteistyötä myös muiden yksiköiden opiskelijoiden kanssa.

Vaikka sijaintimme ei olekaan Seinäjoen kampusalueella, emme halua syrjäytyä tai etääntyä muista, vaan olemme erittäin innokkaita tekemään yhteistyötä muiden yksiköiden kanssa, Ilmajoelta käsin. Koulumme on myös erittäin tärkeä Ilmajoen kunnalle, joka tarjoaa monia erinomaisia palveluja opiskelijoille.

Me yksinkertaisesti viihdymme erittäin hyvin Ilmajoella. Näemme koulumme pihasta sen, jonka eteen tulemme tulevaisuudessa tekemään töitä, nimittäin maaseudun. Ja jo pelkästään se vetää alasta kiinnostuneita opiskelijoita puoleensa.