Mämmen koulu

Äänekoski on kehittyvä vajaan 20 000 asukkaan kaupunki Keski-Suomessa. Meillä on paljon jatkojalostavaa teollisuutta sekä maamme biotalouden kärkihanke. Äänekoski panostaa kiitettävästi keskustaajamansa palveluiden ja viihtyvyyden kehittämiseen. Kuitenkin yli puolet äänekoskelaisista asuu muualla kuin ydinkeskustassa. Hyvinvoiva ja kehittyvä Äänekoski tarvitsee vetovoimaiset ja hyvinvoivat kylänsä, joita tulee kehittää positiivisessa hengessä lisäten näin Äänekosken vetovoimaisuutta nykyisestään. Äänekosken vetovoimaisuuteen uutena kotikaupunkina vaikuttavat paitsi keskustan palvelut myös kylien tarjoamat monet mahdollisuudet viihtyisänä ja monipuolisena asuinympäristönä. Oma lähikoulu on jokaisen kylän sykkivä sydän, yksi tärkeimmistä kylillä tarjottavista julkisista palveluistamme.

Kyläkoulujen lakkauttaminen ja perusopetuksen keskittäminen on jatkunut maassamme jo pitkään. Viimeisen 25 vuoden aikana maamme lähikouluista on lakkautettu jopa puolet. Näitä lakkautuksia on perusteltu säästöillä, mutta sitä ei ole selvitetty onko suunniteltuja säästöjä saatu lainkaan, vaan vain lisääntyviä kuluja. Tämä kehitys on nähtävillä myös Äänekoskella: Kalaniemen, Parantalan ja Majalan koulut, viimeisimpänä yli 120 oppilaan Mämmen koulu (kaupunginvaltuuston päätös yhtenäisperuskoulusta 8.12.2014). Kaikki nämä kyliemme perusopetuspalvelut on lakkautettu viimeisten lähivuosien aikana.

Lastemme eriarvoisuus lisääntyy koulumatkojen ja koulupäivien pidentyessä. Yle uutisten mukaan sosiaaliset ongelmat ja nuorisopsykiatrian tarve ovat lisääntyneet yhtenäisperuskoulupäätöksen jälkeen Pohjois-Karjalassa (Yle.fi -sivusto 15.4.2016: Uusi ilmiö: Koulujen yhdistäminen vie nuoria jopa psykiatriseen hoitoon). Opetustoimen ylitarkastajan mukaan kouluverkkoa karsimalla on saatu säästöjen sijaan vain kasvatettua perusopetuksen kustannuksia. Unohtamatta syrjäytymisestä ja eriarvoistumisesta seuraavia muita kustannuksia, jotka eivät näy suoraan perusopetuksen kuluina.

Äänekoski on valinnut rakentamiskulttuurissaan mahtipontisen ja kalliin tien, johon meillä ei ole nykyisessä taloudellisessa tilanteessa varaa. Mämmen koulun lakkautuspäätöksen yhteydessä päätettiin investoida 14 milj.€ uuteen yli 1000 oppilaan yhtenäisperuskouluun, joka muodostetaan Äänekosken keskustaan Keskuskoulusta, Koulunmäen koulusta ja Mämmen koulusta. Kaupungin teettämän tavoitehintalaskelman (4.10.2014) mukaan neliökustannus uudelle Mämmen koululle Mämmenkylällä olisi ollut n.2760€/m2, pyytämämme leasing-vuokralaskelman (13.4.2016) mukainen kustannus on n.2000€/m2. Näillä summilla 1500m2 rakennus tulisi maksamaan kaupungin tavoitehintalaskelman mukaan noin 4,1milj.€, kun taas todellisen tarjouksen perusteella leasing-vuokralaskelmalla noin 3milj.€.

Lisäksi haluamme tuoda julki huolemme Keskuskoulun ja Koulunmäen koulun sisäilmaongelmista ja uuden yhtenäisperuskoulun tonttitilanteesta. Te päättäjät, ette huomioineet Mämmen koulun lakkautuksesta päättäessänne, että hyväksyitte samalla tulevaisuudessa tehtävät mittavat remontit mm. sisäilmaongelmien vuoksi edellä mainittuihin rakennuksiin, joihin on jo tähän mennessä tehty lukuisia kalliita remontteja. Lisäksi suunniteltu tontti on liian ahdas yli 1000 oppilaan tarpeisiin. Myöskään nykyiset liikuntatilat eivät tule riittämään yli 1000 oppilaalle, joten myös liikuntatiloihin joudutaan budjetoimaan lisää rahaa lähitulevaisuudessa mahdollistamaan lisärakentaminen. Tämä on loputon suo, johon uppoamme. Toivomme päättäjiltämme halua suhtautua kriittisesti myös kaupungin taholta annettuihin virkamiesten esittämiin tietoihin, halua selvittää itse asioita ja suhtautua asioihin puolueettomasti kaikkien kuntalaisten etua ajaen, sillä te olette itse luottamusasemaanne halunneet edustamaan meitä päätöksenteossa. Me haluamme, että voimme jatkossakin luottaa tasa-arvoiseen ja läpinäkyvään, rehellisyyteen ja avoimuuteen perustuvaan päätöksentekoon kaupungissamme.

Me allekirjoittaneet haastamme teidät, virkamiehemme ja vaaleilla valitut luottamustoimissa olevat päättäjämme kaupunginvaltuustossa ja lautakunnissa, lopettamaan kyliemme palveluiden alasajon ja kylien hitaan näivettämisen. Tämä kehitys ei aja kenenkään etua. Kehittyvä Äänekoski tarvitsee elinvoimaiset maaseutualueensa ja kylänsä, joiden keskuksena monille muillekin palveluille ja harrastuksille toimivat omat lähikoulut. Kylien koulut toimivat alueensa monien sosiaalisten palveluiden ja tapahtumien keskipisteenä. Älkää näivettäkö kaupunkimme monipuolisuutta ja arvokasta voimavaraa vaan tehkää kyläkouluistamme myyntivaltti Äänekoskelle. Olkaa edellä kävijöitä ja säilyttäkää Mämmen koulu osana kouluverkostoamme. Perusopetuksen keskittäminen ei tuo ajamianne säästöjä vaan koituu pitkällä aikavälillä isoksi kulueräksi kaupungissamme.

Vaadimme, että osoituksena kuntalaisten tasa-arvoisesta kohtelusta valtuusto ottaa Mämmen koulun lakkautuspäätöksen yli 1000 oppilaan yhtenäisperuskoulupäätöksen osana uudelleen käsittelyyn ja peruu päätöksensä lakkauttaa Mämmen koulu. Vaadimme, että valtuuston tulee huomioida tämän adressin liitteenä toimitettavat dokumentit ja laskelmat päätöstä tehdessään. Jokainen kyläkoulu on paikkansa ansainnut Äänekoskella, myös yli 120 oppilaan Mämmen koulu.