Ylen kaavailemasta mediamaksusta tehty päätös on kumottava epäoikeudenmukaisena

Yle on kaavaillut uudenlaista mediamaksua kansan maksettavaksi.

Tällä niin sanotulla "medimaksulla" korvattaisiin TV lupamaksu. Erona TV lupamaksulla ja mediamaksulla on, että mediamaksun joutuvat maksamaan myös ne, jotka eivät televisiota omista. Tähän ryhmään kuuluvat niin opiskelija, vanhukset, työttömät kuin perus-duunarit ja monimiljonäärit. Kaavaillun mediamaksun hinnaksi on suuniteltu 175 euroa.

Jotkut voivat sanoa, että maksu on "halpa". Mutta kuten historia on meitä opettanut niin tämä maksu on ensimmäisenä vuonna sen luvatut 175 euroa, mutta seuraavana vuonna jo 200 euroa jne. Ei kai kukaan usko, että tämä mediamaksu pysyisi vuodesta toiseen samana?

Perusteluina tullaan todenäköisesti käyttämään yleistä elintasonkasvua ja erilaisia indeksejä.

Se miksi tämän adressin kirjoitan, ei johdu siitä, että haluaisin katsella pummilla televisiota. Sen sijaan vastustan tapaa, jolla tämä maksu kerätään. Tämä maksu perustuu nyt pakollisuuteen, eikä tässä anneta minkäänlaista vapautta niille ihmisille, jotaka eivät todellakaan omista televisiota. Oudoksun tapaa, että köyhät opiskelijat ja vanhukset jne. laitetaan maksumiehiksi katsoivat he telkkaria taikka sitten eivät.

Tänä päivänä digiboxi on välttämätön televisiolähetysten vastaanottoon ja useimissa, jopa halvimmissakin digiboxeissa on kortinlukija. Toisin sanoen digiboxissa on mahdollisuus asentaa niin sanottu "maksukortti" eli avainkortti, joka pystyy avaamaan koodattuna lähetetyn datan (tiedon / kuvan) TV vastaanottimessa näkyvään muotoon.

Ehdotan, että parempi tapa mediamaksujen sijaan nykyaikana olisi niin sanottu maksukortti, jonka käytöstä tilitettäisiin tietty osa yleisverkon ylläpitäjälle eli Ylelle. Maksukorttia käytettäessä jokainen voisi valita, mitä kanavia haluaa katsoa taikka sitten olla katsomatta, mutta kortista menisi joka tapauksessa jokin prosenttiosuus yleisradiolle, oli sitten kanavapaketti maksullinen taikka julkinen.

Näin toimittaessa ketään ei pakotetta Ylen maksumiheksi, mutta toisaalta pummilla matkustaminen kitkettäisiin. Esimerkkinä; Otat käyttöösi Canal+ maksukortin, jolla näet haluamasi elokuvakanavat, mutta et halua nähdä ylen kanavia. Maksat Canal+ kortistasi tietyn prosentin ylelle (5% tms.)

Yle ei voi perustella mediamaksuaan sillä, että "nykyään ihmiset katsovat telkkaria internetissä".

Internetissä on aivan täysin mahdollista asettaa "Eläviin arkistoihin" ja muihin avoimiin lähteisiin sellaiset salasanat, että katselu ei ilman maksua onnistu. Internetissä oleva vapaasti katsottava materiaali ei voi olla maksun peruste, sillä itsehän Yle ja muut kanavat ovat kanavansa katsottavaksi internettiin asettaneet.

Siis jos haluat ottaa asiaan kantaa ja olet kanssani samaa mieltä, ole hyvä ja allekirjoita tämä adressi. -En tiedä onko tällä minkäänlaista yhteikunnallista merkitystä, mutta parempi on edes yrittää toimia oikeudenmukaisemman yhteiskunnan puolesta kuin olla tekemättä mitään.

-------------------------------

Muokkaus 25.4.2009

Jos tähän adressiin tulee heinäkuun loppuun mennessä 20 000 nimeä niin lähetän tämän allekirjoituksineen jokaisen kansanedustajan ja ministerin sähköpostiin. Lisäksi yksi painos lähtee Ylelle! Tämä niin sanottu "medimaksu" ei ole vielä voimassa oleva päätös vaan se menee eduskunnan käsiteltäväksi syksyn aikana. Joten nimien keruulle on vielä aikaa!

Unohdin vielä mainita edellisessä:

Jos koet tämän asian tärkeäksi niin en katso pahakseni, jos mainostaisit adressia eri keskustelufoorumeissa sekä tietysti ystävillesi ja sukulaisillesi niin saadaan tämän asian rattaat pyörimään asiaan kuuluvalla nopeudella. Miten enemmän ääniä sitä paremmat vaikutusmahdollisuudet. Kiitoksia jo nimensä kirjoittaneille.

-------------------------------