metsa-tuomela

Nurmijärven kunta suunnittelee lämpövoimalan ja kierrätyslaitoksen sijoittamista Metsä-Tuomelan alueelle. Me alueen asukkaat vastustamme näiden teollisuuslaitosten sijoittamista alueelle seuraavista syistä:

Alueen maankäyttöä koskeva selvitys on kesken

Metsä-Tuomelan alueen tulevaa maankäyttöä koskevaa selvitystä ei ole tehty ja kunnanvaltuusto ei ole sitä hyväksynyt. Alueelle sijoittuvilla toiminnoilla on vaikutuksia koko Kirkonkylän taajamaan. Nyt Metsä-Tuomelaan ollaan sijoittamassa lisää melua ja raskasta liikennettä aiheuttavia toimintoja ilman, että alueen käyttösuunnitelmasta on tehty päätöstä.

Kaatopaikka pilaa Kirkonkylän taajaman asuinympäristön

Kuten kaatopaikan ympäristöluvassa jo nykyisin todetaan, se aiheuttaa alueen asukkaille kohtuutonta ympäristöhaittaa. Maisemakuva on pilattu (suojavyöhykkeitä puuttuu), pölyäminen on merkittävää, hajuhaitat kantautuvat Kirkonkylään saakka ja linnut ja jyrsijät parveilevat kaatopaikan liepeillä. Lämpövoimala ja kierrätyslaitos lisäävät ainakin alueen melu- ja liikennehaittoja. Toimintoihin liittyvä raskas liikenne kulkee lähinnä Kirkonkylän taajaman halki ja olisi mittava liikenneturvallisuusriski etenkin koululaisille.

Kaatopaikka alentaa maaomaisuuden ja asuntojen arvoa sekä vaikeuttaa elinkeinojen harjoittamista

Kaatopaikan lähialueille on myönnetty 2000-luvulla rakennuslupia ja asukkaille kerrottu, että kaatopaikka suljetaan. Suunnitellun laajennusosan alueen lähistöllä asuu paljon lapsiperheitä, jotka ovat sijoittaneet koteihinsa koko omaisuutensa. Asemakaavoitettavan alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee mm. ratsastuskoulu, jonka toiminnalle jatkuva melu on merkittävä haitta.

Kaatopaikka-alueelle sijoittuvan lämpövoimalan raaka-aine voi ajan mittaan vaihtua, josta kantautuu ympäristöön mittavat hajuhaitat. Jo nykyisellään kaatopaikan toiminnan hajuhaitat ovat ajoittain kestämättömiä.

Toimintojen sijoittaminen Metsä-Tuomelaan ei tuo kuntalaisille taloudellista hyötyä

Vapon biokompostointilaitoksen sijoittaminen alueelle oli mittava virhe. Laitoksessa käsitellään espoolaisten lietteet ja Nurmijärven kunnan saama korvaus alueen käytöstä on marginaalinen. Löyhkäävät rekat pilaavat asuinympäristöämme ja lisäävät raskasta liikennettä. Vanhan täyttöalueen maisemointi on maksanut kunnalle miljoonia ja sekajätteen määrän väheneminen tekee kaatopaikan toiminnasta jatkossa kannattamattoman.

Mikä on kuntalaisille näiden uusien laitosten sijoittamisesta syntyvä taloudellinen hyöty? Miksi niitä ei sijoiteta teollisuusalueille, kuten Ilvesvuoreen tai Karhunkorpeen, jotka sijaitsevat valtatien varrella ja läheisyydessä ei ole asutusta? Kaatopaikalla ei myöskään ole vesi- ja viemäriliittymää, jotka löytyvät teollisuusalueilta. Tulevatko nekin kuntalaisten kustannettaviksi?

Jäteklusterin sijoittaminen Kirkonkylän läheisyyteen on taajamalle mittava imagotappio

Teollisuus- ja kotitalousjätteen käsittely tulee tulevina vuosina tehostumaan ja keskittymään alueellisesti. Jotta toiminta voisi olla liiketaloudellisesti kannattavaa, täytyy laitosten volyymien olla riittäviä. Laitokset eivät kuulu taajamien reunamille vaan valtateiden varteen, jossa on tilaa toimintojen laajentumiselle ilman alueen asukkaille aiheutuvia mittavia haittoja.