Metsästäjäliiton otettava kielteinen kanta suden salakaatoihin

Kuluneena talvena ilmitulleet Perhon ja Sonkajärven laittomat sudenkaato-operaatiot, samoin kuin luvallisesti kaadetuista susista löytyneet koteloituneet haulit ja Ruralia-instituutin tutkimus kertovat kiistatta, että susia kaadetaan Suomessa luvatta. Riippumatta siitä, että kyseessä on rikollinen toiminta, jossa on välineenä ampuma-ase, ilmiö nauttinee alueittain hiljaista hyväksyntää.

On selvää, että koko maata ajatellen yleinen mielipide ei tämänkaltaista rikollisuutta hyväksy ja yleisessä keskustelussa on nähtävissä viitteitä siitä, että tämä pienen marginaaliryhmän oman käden oikeus heijastuu koko metsästysharrastusta negatiivisesti leimaavaksi. Salassa tapahtuvat kaatoyritykset johtavat usein myös siihen, että eläin haavoittuu, eikä jahtia voida viedä loppuun asti. Tästä seuraa ilmeisiä vaaratilanteita, koska haavoittuneet eläimet normaaliin saalistukseen kykenemättöminä hakeutuvat asutusten lähistölle.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomen Metsästäjäliitto, metsästäjien suurimpana etujärjestönä, ottaa voimakkaan kielteisen kannan suden salametsästykseen ja ryhtyy kaikkiin käytettävissään oleviin toimiin ilmiön kitkemiseksi yhteiskunnasta.

Adressi toimitetaan Suomen Metsästäjäliiton puheenjohtajalle, Lauri Kontrolle, 30.5.2013