Mielenterveysomaisille oikeus työelämän joustoihin

Työn tulisi joustaa äkillisissä kriisitilanteissa

”Vähän väliä Mirja karkasi sairaalasta. Aina karkailutilanteissa sairaalasta soitettiin Maijalle ja kysyttiin, missä Mirja on. Maija-äiti oli töissä ja hänen oli aina yritettävä järjestää mahdollisuus hakea Mirja jostakin, toimittaa sairaalaan ja palata sitten itse töihin. Tätä työnantajan ei ollut helppo hyväksyä.”[1]

Moni mielenterveysomainen joutuu lähtemään töistä äkillisen kriisitilanteen vuoksi hoitamaan sairastuneen läheisensä asioita. Me allekirjoittaneet vaadimme, että työelämään tulisi luoda järjestelmä, joka takaa omaiselle oikeuden lyhyeen, palkalliseen vapaaseen. Järjestelmä vastaisi äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoon myönnettävää tilapäistä vapaata, joka on jo arkipäivää työelämässä.

Mielenterveysomaisella on läheisestään ympärivuorokautinen vastuu. Läheisen psyykkinen sairaus kuormittaa omaista, kun hänen on hoidettava sekä työnsä että kriisiytynyt kotitilanteensa. Omaisella tulisi olla oikeus lyhentää työpäiväänsä tai jäädä lyhyeksi määräajaksi pois työstä, kun läheisen tila sitä vaatii.

Omaiset ottavat usein palkattomia vapaita järjestääkseen läheisensä asioita, koska palkkaa tai taloudellista tukea ei nyt poissaoloajalta makseta. Oikeus työaikajoustoon ja sen taloudelliseen tukemiseen parantaisi mielenterveysomaisten toimeentuloa, joka saattaa olla usein lähtökohtaisestikin huono.

Tutkimuksen[2] mukaan työnantajat pitivät hankalimpina tilanteina työntekijän tarvetta äkillisiin poistumisiin, koska korvaavan työntekijän saaminen oli vaikeaa ja kuormitti muita työntekijöitä. Mielenterveysomaiset ymmärtävät työnantajan näkökulman ja haluavat löytää molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. On osoitettu, että työn joustavuuden lisääntymisellä on pääsääntöisesti myönteinen vaikutus sekä työorganisaatioiden toiminnan että henkilöstön kannalta[3].

Toivomme, että allekirjoitat adressin ja annat tukesi esitykselle! Adressi tullaan luovuttamaan kansanedustajille.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lisätietoja:

Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry.
www.omaisten.org

Olemme myös facebookissa.

[1] Lahti,P. 2012. Mielen vankila. Näkökulmia elämisestä psykiatrisen potilaan omaisena. Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry.

[2] Autio&Tiihonen. 2006. Pääosassa: työssäkäyvä omaishoitaja. Työn ja omaishoidon yhteensovittaminen -projektin (TOP,2002-2005) loppuraportti. Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto.

[3] Uhmavaara, H.&al. 2005. Joustaako työ? Joustavien työjärjestelyjen mahdollisuudet ja todellisuus. Työpoliittinen tutkimus 277. Työministeriö.

Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään