MLL:n lastenhoitoapua tarvitaan Torniossa

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on tarjonnut lapsiperheille tilapäistä lastenhoitoapua jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan kouluttamalla ja välittämällä perheille hoitajia. Perheet ovat voineet tilata lyhytaikaista  lastenhoitoapua omien tarpeidensa mukaan piirien seudullisista välityspisteistä. Hoitajina toimivat joko MLL:n Lastenhoitokurssin tai sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalta lapsen kasvuun ja kehitykseen perehtyneet,  toimintaan soveltuvat 16-65 -vuotiaat lapsirakkaat henkilöt. Perhe toimii työnantajana.

MLL:n lastenhoitoapu on tarkoitettu tilapäiseen ja lyhytaikaiseen lastenhoidon tarpeeseen esimerkiksi kun
- lapsi, vanhemmat tai vakituinen hoitaja sairastuvat
- vanhemmat ovat työmatkalla, kokouksessa, opiskelemassa
- vanhemmat haluavat hetken hengähtää, harrastaa tai viettää aikaa yhdessä.

Torniossa toiminta päättyi 31.12.2008, koska kaupunki lopetti palvelun edellytyksenä olevan kunta-avustuksen. Kunta-avustus on suhteutettu asukasmäärään ja se mahdollistaa hoitajavälityksen organisoinnin, perheiden ohjaamisen työnantajavelvoitteiden hoitamisessa sekä palvelun kautta perheisiin välitettävien lastenhoitajien kouluttamisen alueella. MLL:n Lastenhoitokurssi (60h) on lasten hoitokoulutuksen lisäksi kansalaistaitoja lisäävää nuorisotyötä.

Lastenhoitajan saaminen muutamaksi tunniksi auttaa vanhempia tai yh-vanhempaa jaksamaan arjessa paremmin esimerkiksi tilanteessa, jossa muuta tukiverkkoa ei paikkakunnalla ole. Palkattu lastenhoitaja voi mahdollistaa myös kotihoidossa olevien lasten kotihoidon jatkumisen esim. osa-aikatyön tai opiskelun vuoksi ulkopuolisen lastenhoitotarpeen jäädessä pieneksi.

Me allekirjoittaneet vaadimme kunta-avustuksen ja sen myötä MLL:n lastenhoitajavälityksen  uudelleenkäynnistämistä Torniossa.

MLL Tornion yhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään