Seinäjoen Mobilen lopettaminen on iso virhe

Vetoomus, jolla pyritään estämään iso virhe Seinäjoella.

Ohessa lainaus Ilkka-lehden yleisönosastolta.

- - - - -

Mobilelle on kipeä tarve

Tiistai 20.05.2008

Kirjoittaja on huolissaan, kun Mobile joutuu luopumaan turvakodin tarjoamisesta.

Surullisena luin Ilkasta 16.5., että vuodesta 1995 toiminut Lakeuden Mielenterveysseura ry:n Mobile kriisi- ja turvakoti joutuu supistamaan toimintojaan taloudellisista syistä. Uutisen mukaan päätöksen takana on kuntia sitova lakimuutos, Seinäjoen kaupungin heikentynyt taloudellinen tuki ja markkinaoikeudessa riitautettu kaupungin ja Mobilen välinen sopimus turvakotipalveluista.

Tuntematta asian byrokraattisia ja juridisia puolia olen sosiaalialan ammattilaisena ja itsekin aikoinani vapaaehtoista kriisi- ja mielenterveystyötä tehneenä päätöksestä ja sen seurauksista erittäin huolissani. Kyse ei ole mielestäni vain lain kiemuroista ja euromääräisistä summista, vaan uutisessa mainitut supistamispäätöksen taustalla olevat syyt kertovat huolestuttavaa kieltään yhteiskunnan ja asioista päättävien arvomaailman muutoksesta.

Markkinavoimat jylläävät, kaiken pitää olla mahdollisimman suurta ja näyttävää. Kunnat ja kaupungit yhdistyvät, perustetaan liikelaitoskuntayhtymiä, valta keskittyy yhä harvempien käsiin. Suunnitellaan jättimäisiä kauppakeskuksia ja ideaparkkeja, joihin perheitä houkutellaan viettämään "yhteistä" aikaa. Menestyjiä ovat ne, jotka luovat hurjimpia visioita, ottavat suurimpia riskejä ja käärivät suurimmat voitot.

Todellisuuden toinen puoli on, että yksittäiset ihmiset ja perheet voivat yhä huonommin. Päihde- ja mielenterveysongelmat ovat yleisiä ns. tavallisissakin perheissä. Vanhemmuus on hukassa, nuoret ja lapset ovat tuuliajolla ja käyttävät enenevässä määrin päihteitä.

Seinäjoki paisuu asukasmäärältään vuoden vaihteessa yhä suuremmaksi, kun Nurmo ja Ylistaro yhdistyvät siihen. Turvakoti joutuu sulkemaan ovensa ja "Seinäjoki aikoo järjestää jatkossa turva-asumispalvelunsa itse yhden turva-asunnon ja sosiaalipäivystyksen avulla". Entä sitten, jos usealla äidillä on samanaikainen tarve päästä lasten kanssa suojaan yöaikaan väkivaltaiselta puolisoltaan? Arpooko kaupunki turvaan pääsevän perheen vai sullooko kaikki avun tarvitsijat samaan asuntoon? Esimerkki on tahallaan kärjistetty, mutta tätäkin asiaa kannattaisi miettiä ennen kuin sellainen tilanne tulee vastaan.

Mobile joutuu sulkemaan ovensa kesätauon ajaksi yli kuukaudeksi. Heinäkuussa myös kaupungin tarjoamia sosiaalipalveluita rajoitetaan. Miten kaupunki aikoo järjestää puuttuvat palvelut? Joutuvatko avun tarvitsijat odottamaan lomakauden päättymistä? Perheväkivallan uhrien avun tarve on akuutein yleensä myöhään illalla, yöllä ja viikonloppuisin, jolloin virastot ovat kiinni. Pystyykö usean kunnan alueella toimiva sosiaalipäivystys vastaamaan avun tarpeeseen? Entä miten kaupungit ja kunnat aikovat jatkossa järjestää valvotut lasten tapaamiset?

Vaikka suunnitteilla olisi maakuntaan minkä tahansa tahon tai yhdistyksen tuottamia palveluita, suunnitelmista ovien avautumiseen kuluu aikansa. Ihmisten hätä ja avun tarve on sinäkin aikana olemassa. Kilpailuttamisen sijaan päättäjien ja alan ammattilaisten kannattaisi mielestäni yhdistää voimansa ja tehdä kaikkensa, että Mobilen jo olemassa oleva kriisi- ja turvakodin toiminta saataisiin pelastetuksi. Mobilea tarvitaan!

Arja Rahikka sosionomi (amk) Nurmo

- - - - -

Mobile toimii myös harjoittelupaikkana monelle opiskelijalle ja toiminnan supistumisen myötä, tämäkin mahdollisuus katoaa.

Adressi luovutettu mielenilmauksen yhteydessä torstaina 5.6.2008 klo 13.00 Seinäjoen apulaiskaupunginjohtaja Harri Jokirannalle. Saimme kerättyä yhteensä 453 nimeä! Kiitoksia kaikille allekirjoittaneille!

Jatkamme yhä nimien keräämistä ja yritämme estää Seinäjokea tekemästä isoa virhettä. Tietoa Mobilesta osoitteessa http://www.kriisikeskussjk.fi!

Allekirjoittakaa adressi Mobilen puolesta!