Mopojen nopeusrajoitus korkeammalle!

Nimihän kertoo jo kaiken; mopojen 45km/h on liian vähän, KAIKILLE.

Tästä on kuhistu paljon netissä ja medioissakin. Joskus 2013 kokoomusnuoret ehdotti mopojen nopeusrajoituksien nostoa 60km/h. Joku ''Trafin asiantuntija'' oli mennyt sanomaan, että ''Nopeusrajoitus perustuu sekä kansalliseen lainsäädäntöön sekä EU:n säädäntöön. Suomessakin mopojen tulee noudattaa EU:n tyyppivaatimuksia, joiden mukaan mopon rakenteellinen nopeus saa olla 45 kilometriä tunnissa. Nopeuden nostaminen vaatisi siis muutosta EU:n säädöksiin.'' Voit lukea lisää osoitteesta http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/miksi-mopon-nopeusrajoitus-on-45-kilometria-tunnissa

On monta hyvää perustelua, miksi nopeusrajoitus tulisi nostaa siihen 60km/h. Yleisin perustelu on varmasti se, että mopojen taakse rakentuu pitkä jono, jolloin ihmiset lähtevät höyrypäisesti ohittamaan mopoa tai mopoautoa. Tuloksena voi tietysti olla se että vastaan tuleekin yht'äkkiä rekka, ja tilanteesta voi tulla vaarallinen.

Ainakin minun mielestäni on turvallisempaa, että niillä mopoilla ja mopoautoilla voisi mennä sulavasti liikenteen mukana sitä 60km/h. Vaikka nykyäänkin, jos jollain tiellä nopeusrajoitus on kaikille 50km/h ja mopoauto tai mopo saattaa ajaa vaikka 60km/h, takaana oleva auto lähtee silti ohittamaan.

Vuoden 2011 poliisiksi valittu Marko Forss kannattaa myös ideaa mopojen nopeusrajoituksien nostoon. ''Näin saataisiin mopot pois kevyen liikenteen väyliltä ja soljumaan muun liikenteen mukaan suunnilleen samoilla nopeuksilla. Nyt ajoteillä on koko ajan vaaratilanteita, kun autot lähtevät poukkoilemaan mopojen ohi.'' ''En ole löytänyt järkiperusteita, miksi muutosta ei voisi toteuttaa. Kaikki nitoutuu EU-tasolle, pelkkä kansallinen lainsäädäntömuutos ei välttämättä riitä. Lakialoitteeseen riittää yksi kansanedustaja tai 50 000 nimen kansalaisaloite, joka eduskunnan pitää ottaa käsiteltäväksi.'' Monet vanhemmatkin virittävät lastensa mopoja, ja hyväksyisivät korkeammat nopeusrajoitukset. Lue lisää: http://www.mpmaailma.fi/uutinen/ylikonstaapeli-marko-forss-mopoille-60-kmh-maksiminopeus

45km/h rajoitushan tuli voimaan kauan sitten, kun ei mopokoulujakaan vielä ollut, eli nuorisoa ei edes opetettu. Kun ikää vain oli 15, lähdettiin huristelemaan. Nykyään ajokortin saamiseksi on käytävä teoria- ja ajotunteja sekä pitää suorittaa teoria- ja ajotesti. Se on myös yksi hyvä perustelu rajoituksen nostoon.

Itse näen melkeinpä päivittäin mopoautojen ja mopojen kulkevan 60-65km/h, ja hyvin näyttävät osaavan ajamisen. Tietysti nuoret ovat innokkaita esittelemään muille hienoja ajoneuvojaan, jonka takia ajaminen saattaa olla välillä holtitonta. Tuskimpa olen kuullut kuitenkaan kenenkään sanovan, että nopeusrajoituksia tulee nostaa, tai että nykyinen on hyvä. Ajakaapa maantiellä hetken aikaa 45km/h, niin saatte tuntea nuorison tuskan.