Linnanmäki savonlinnalaisille

Savonlinnalaiset haluavat linnanmäen – Nälkälinnanmäen.

Tervehdys kaikille allekirjoittajille ja muille kiinnostuneille.

Tämä adressi on saavuttanut melkoisen suosion. Yhteydenottoja on tullut useita ja palaute on ollut rakentavaa ja kehittävää. Kiitos siitä kaikille.

Mutta on kuitenkin ennenaikaista suunnitella Nälkälinnanmäen ja nykyisen kirjastorakennuksen tulevaisuutta ennenkuin uusi kirjasto on oikeasti syntymässä ja ennenkaikkea ennenkuin Nälkälinnanmäen tulevaisuus yhteisenä omaisuutenamme on varmistettu.

Nyt ajankohtainen tehtävä on estää Savonlinnan kaupungin ja YIT:n välisen sopimuksen toteuttaminen. Tuo sopimushan tarkoittaisi toteutuessaan Nälkälinnanmäen raiskaamista ja alueen muuttamista yktisyisiksi asunnoiksi.

Tätä sopimusta vastustamaan on syntynyt Nälkälinnanmäki-ryhmä jonka toimintaan meidän on nyt keskitettävä kaikki voimavaramme. Tämän toimintaryhmän ajankohtainen adressi löytyy osoitteesta: www.adressit.com/nalkalinna

Käykääpä allekirjoitamassa tuo vetoomus ja innostakaa myös ystäviänne vetoomuksen allekirjoittajiksi.

Vasta Nälkälinnanmäen rakentamiseen tähtäävän sopimuksen estämisen jälkeen on ajankotaista käydä laajemaa kansalaiskeskustelua siitä, miten Nälkälinnanmäkeä ja nykyistä kirjastorakennusta kehitetään yhteisenä olohuoneenamme.

Niinpä vetäydymme hetkeksi kanalaistalo-vetoomuksen kanssa taka-alalle ja panostamme yhdessä kaikki voimamme toimintaan Nälkälinnanmäen pelastamiseksi.

Tässä kuitenkin alkuperäinen kansalaistalo-vetoomustekstikin, mikäli haluat jo nyt allekirjoittaa vetoomuksen myös Nälkälinnanmäen tulevasta käytöstä.

Savonlinnan kaupungin keskustassa, lähellä Olavinlinnaa sijaitsevan Nälkälinnanmäen lähes 150-vuotinen historia kaupunkilaisten kohtaamispaikkana ollaan nyt romuttamassa. Kunhan vanhasta kirjastorakennuksesta päästään eroon, ollaan Nälkälinnanmäelle rakentamassa kaupungin ja YIT:n yhteisellä sopimuksella 60 kallista luxuslomaosaketta. Virallista päätöstä saatikka kaavamuutosta asiasta ei vielä kuitenkaan ole tehty, joten nyt on aika toimia.

Nälkälinnanmäen historia savonlinnalaisten kohtaamispaikkana alkaa jo 1600-luvulta, mutta todelliseen suosioon mäki pääsi vuonna1873, kun mäelle nousi upea ravintolarakennus koristeellisine näkötorneineen. Tätä kaupunkilaisia palvelevaa kokoontumispaikkaa täydensivät myös tanssi- ja soittolava. Nälkälinnanmäki olikin pitkään kaupungin suosituin kesäinen huvittelukeskus.

Miksi tämä perinne pitäisi katkaista kun sitä voisi vahvistaakin? Miksi uhrata yksi kaupunkilaisten yhteinen olohuone 60 rikkaan perheen tai yrityksen lomaosakkeen vuoksi? Miksi tästäkään asiasta ei kysytä kaupunkilaisten mielipidettä vaan asia yritetään ratkaista kaupunginhallituksen hiljaisella siunauksella?

Me tämän vetoomuksen allekirjoittaneet emme halua nykyistä kirjastorakennusta purettavaksi ja Nälkälinnanmäkeä kesäsavonlinnalaisten yksityisalueeksi. Me haluamme, että Nälkälinnanmäki palvelee kaupunkilaisia myös jatkossa ympärivuotisesti omana viihtyisänä olohuoneenamme ja puuhapaikkanamme.

Tulevaisuuteen katsovan kaupungin on pidettävä huolta asukkaistaan. Meille on tarjottava mahdollisuuksia toimia, harrastaa, toteuttaa itseään, voida hyvin, nauttia elämästä ja kehittää yhteistä kotikaupunkiamme. Kaupunki kun on juuri niin hyvinvoiva ja terve kuin sen asukkaat ovat. Tällä totuudella on suuri inhimillinen mutta myös taloudellinen merkitys. Nykyinen kirjastorakennus ja koko Nälkälinnanmäki antaa loistavat mahdollisuudet edistää kaupunkilaisten hyvinvointia, vireyttä, terveyttä ja yhteisöllisyyttä.

Nykyisen kirjaston tilat tarjoaa loistavat puitteet kansalaistoiminnan keskuksen kehittämiseen. Kirjaston tilat antavat mahdollisuuden erilaisten kokoontumis-, koulutus-, kokous- ja harrastetilojen toteuttamiseen, pienemmät huonetilat antavat mahdollisuuden järjestöjen pienille toimistotiloille, tilat mahdollistavat myös kansalaiskahvilan ja tiedotuspisteen perustamisen.

Myös Nälkälinnanmäen puistomainen miljöö palvelee hyvin kansalaistoiminnan areenana. Avoimena henkireikänä, sopivana sekoituksena luonnonläheistä puistoa ja kansalaisten viihtyvyyttä palvelevia toimintoja. Vieläköhän mäelle sopisi näköalakahvio? Olisiko puistikossa vielä tilaa mäen perinteitä kunnioittavalle soittolavalle? Löytyykö kauniista kaupungistamme juuri kauniimpaa kesäistä piknikpaikkaa kuin Nälkälinnanmäen puistikko?

Nyt on kansalaistoiminnan arvostuksen ja tukemisen paikka. Kaupunkimme kaikkia arvokkaimpia alueita ei pidä uhrata yksityisen voitontavoittelun alttarille. Mutta tätä tukea kansalaistoiminnalle ei saada ilman aktiivista kansalaistoimintaa. Mikäli Savonlinnan kaupungin päättäjät saavat tehdä ”ratkaisunsa rauhassa kansalaismielipiteen häiritsemättä” rakennetaan nälkälinnanmäki täyteen lomaosakkeita.

Me tämän vetoomuksen allekirjoittajat vaadimme, että Savonlinnan kaupunki sanoutuu irti suunnitelmasta rakentaa Nälkälinnanmäki täyteen yksityisiä loma-osakkeita ja ryhtyy uuden kirjaston toteutuessa aktiivisesti kehittämään Nälkälinnanmäestä ja nykyisestä kirjastorakennuksesta uutta savonlinnalaisen kansalaistoiminaan toimintakeskusta.

Kimmo Käärmelahti    Ota yhteyttä adressin tekijään