Näpit irti meidän harrastuksesta! - Ei hyvitysmaksulle

Kampanja Facebookissa.

Jokaisella kansalaisella on oikeus olla luova ja tallentaa elämäänsä digitaalisesti. Nämä teokset ovat hänen omiaan, eikä kukaan muu voi vaatia osuutta niistä. Ei myöskään viihdeteollisuus.

Esimerkki hyvitysmaksusta käytännössä: Valokuvauksen aktiiviharrastaja ryhdistäytyy ja päättää tehdä kokoelmastaan varmuuskopion ennen kuin jotain sattuu. Hän on kuvannut digikameralla vuodesta 2005 lähtien ja videoinut noin vuoden. Kokoelma vie kiintolevyllä 627,5 gigatavua. Hän valitsee mediaksi laadukkaat DVD+R -levyt. Mediakustannus on kokonaisuudessaan 138,22 € josta 87,64 € on hyvitysmaksua. Hyvitysmaksu nostaa varmuuskopioinnin kustannuksia 173 %.

Laajapohjaisen hyvitysmaksun aika on ohi. Suuri osa kansakunnasta käyttää tietokonettaan ja digikameraansa luovuuden välineenä. Tietokone siihen liitettävine tallennusmedioineen ei ole enää laite, johon kerätään muualta kopioitua aineistoa. Nykyihminen tuottaa itse aineistoa digitaalisessa muodossa. Hyvitysmaksusta on, jaloista aikeista huolimatta, tullut luovuuden verottaja. Kaikista raskaimmin verotettu luova harrastus on video- ja valokuvaus, koska siihen tarvitaan paljon tallennustilaa. Laajapohjainen hyvitysmaksu ei ole enää oikeudenmukainen, kohtuullinen eikä perusteltavissa.

Valokuvaus on Suomen suosituin kulttuuriharrastus. Melkein kolmannes suomalaisista ilmoittaa harrastavansa valokuvausta. Hyvitysmaksu on luotu suojaamaan oikeudenhaltijoiden oikeuksia. Kuitenkin suurin osa meistä suomalaisista tuottaa tänä päivänä digitaalisia teoksia, ja me olemme siten itse oikeudenhaltijoita. Hyvitysmaksusta onkin tullut merkittävä tulonsiirto harrastajilta viihdeteollisuudelle. Hyvitysmaksu perustuu EU-direktiiviin, mutta tällainen tulonsiirto oikeudenhaltijalta toiselle ei todellakaan ole direktiivin tavoite. EU-direktiivi säätää myös, että kompensointijärjestelmän on oltava kohtuullinen. Nykyinen järjestelmä ei täytä direktiivin kohtuullisuusvaatimusta video- ja valokuvauksen harrastajien osalta.

Me vaadimme, että hyvitysmaksun uudistamisessa varmistetaan, että kustannusrasitus kohdistuu huomattavasti tarkemmin kuin ennen eikä rasita luovia harrastuksia tai tietotekniikan hyödyntämistä arkielämässä. Mikäli tallennusmediapohjainen hyvitysmaksu saa jatkoaikaa, on se rajoitettava tallennusmedioihin, joita ensisijaisesti käytetään viihdeteollisuuden tuotteiden lailliseen yksityiskopiointiin. Näitä ovat esim. tallentavat digiboxit sekä musiikki- ja videosoittimet. Tähän ryhmään eivät kuulu optiset mediat, ulkoiset ja sisäiset kiintolevyt, muistikortit, USB-muistit jne.

Nimien keräyksen tulos tullaan luovuttamaan opetus- ja kulttuuriministeriölle toukokuun aikana.

Kampanjan takana on SKsL - Suomen Kameraseurojen Liitto ry. SKsL on suomen kamerakerhojen valtakunnallinen kattojärjestö, johon kuuluu 89 yhdistystä. SKsL edustaa jäsenyhdistysten kautta yli 4000 valokuvauksen harrastajaa. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.sksl.fi.

SKsL - Suomen Kameraseurojen Liitto ry    Ota yhteyttä adressin tekijään